Waarom zakt een blauwe plek op je voorhoofd of oog uit naar beneden en een bloeduitstorting op je arm of been niet????

Het is mij al heel vaak opgevallen maar kan het nergens vinden waarom blauwe plekken op je been bijv. Niet uitzakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (3)

De blauwe plek (hematoom) verschuift niet maar doordat de bloeduitstorting naarmate het langer zit gaat verkleuren van blauw naar groen/geel lijkt het of ie aan de wandel is. Dit is niet zo maar het opgehoopte bloed wordt weer opgenomen in het lichaam en vloeit uit over een grotere plek waardoor het zo lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk verschuift het wel, dat is heel duidelijk te zien. Soms kan een blauwe plek ook uitzakken. Bij een blauw oog kan de blauwe plek bijvoorbeeld wat uitzakken naar de wang. Een blauwe plek rond de knie kan uitzakken naar de scheen. http://www.zowerkthetlichaam.nl/1971/blauwe-plekken-bloeduitstorting-hematoom-oorzaken-symptomen-behandeling/
Op een been of arm zakt een blauwe plek ook wel wat uit, maar vaak minder. Vooral bij een arm is de werking van de zwaartekracht minder, omdat je die gedurende de dag in wat meer verschillende posities gebruikt. Zou je je darm de hele dag naar beneden laten hangen en niet gebruiken, dan denk ik dat je veel meer dat effect ziet dan bij normaal gebruik.

Een been beweeg je gedurende de dag ook in meer verschillende posities, in elk geval meer dan bij het gezicht waarbij de hele dag je kruin boven en je kin beneden is, en je gedurende de nacht ook vaak lange tijd in één houding ligt. Ik vermoed dat bij been en arm ook de pompfunctie van de spieren nog een rol speelt, maar ik weet niet goed hoe groot die rol is voor bloed dat zich buiten de vaten bevindt, zoals bij een blauwe plek het geval is. Toch denk ik dat de beweging van arm en been een wat meer masserend effect hebben op alle weefsels rondom de spieren, zodat het bloed minder dan in het gezicht echt uitzakt door de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij je voorhoofd/oog zit weinig huid en zit je zo op je schedel. Dan is er geen ruimte voor de bloeduitstorting en gaat hij zich verplaatsen. Op je arm is achter een bloeduitstorting genoeg "weke" massa om te blijven zitten op zijn plek.