wat doet meer pijn, een gekneusde of een gebroken rib?

Ik denk dat ik een paar gekneusde ribben heb, maar het doet zoveel pijn dat ik denk dat ze gebroken zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
jc54
11 jaar geleden
Als je ook maar een klein beetje denkt dat een rib gebroken is, naar de spoed eisende hulp. Een gebroken rib kan inwendig letsel veroorzaken. je zou de eerste neit zijn die hierdoor een geperforeerde long oploopt.
Ik wil je niet bang maken, maar toch.....

Antwoorden (4)

Vaak is het zo dat gekneusde botten pijnlijker zijn dan gebroken botten, maar om zeker te zijn kun je beter foto's laten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat een gekneusde rib pijnlijker is dan een gebroken rib.
Meer over symptomen op http://shak.nl/gekneusde-ribben-symptomen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een botbreuk op zich is pijnloos. In je bot zit geen gevoel. Vandaar dat een kneuzing meestal pijnlijker is.
Vaak gaat een breuk ook samen met een kneuzing.
Hetgene dat bij een botbreuk pijn doet is het beschadigde botvlies dat om je bot heen zit.
11 jaar geleden
Toch even mee langs de arts voor foto's. Ook al is er weinig meer aan te doen als pijnbestrijding. Het is wel belangrijk om te weten of ze gebroken zijn want dat zou beschadiging van organen kunnen veroorzaken.
Ook goede pijnbestrijding is belangrijk, door de pijn ga je oppervlakkig ademhalen, diep ademhalen is nogal pijnlijk, hierdoor vergroot je de kans op een longontsteking.
Dus ik zou zeker even langs een arts.
Beterschap, je kan hier best een paar weken last van houden.