Wanneer Steriel gaas en en niet steriel gaas gebruiken?

Thuis een lading gaas liggen.
Beide op het etiket op de wond gebruiken tot het dicht is.

Wanneer gebruik je steriel gaas?
Wanneer gebruik je niet steriel gaas?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steriel gaas is niet onbeperkt houdbaar, is het over de datum is het nog wel als gewoon gaas bruikbaar.

Het beste antwoord

Steriel gaas als je vlak bij een wond bent. Niet steriel als je wat wilt afzwachtelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alles waarvoor je niet steriel hoeft te werken :-) Stomazorg, het het aan- of afkoppelen van katheterzakken, of het uitzuigen bij een tracheacanule, het aanbrengen van zalf etc., en gebruik je onsteriele splitgazen voor bijvoorbeeld het afplakken van katheters, wonddrains, canules, pengaten van een fixateur externe, etc.

Eigenlijk alles waarbij je geen toiletpapier kunt gebruiken omdat papier restjes achter kan laten als het nat wordt, maar waarvoor je niet per se steriel hoeft te werken. Dat kan zelfs het schoonmaken van delen van een prothese of orthese zijn, als dat met speciaal materiaal moet gebeuren. Ook in de kraamzorg worden vaak onsteriele gazen gebruikt. Overigens hoef je bij lang niet alle wondzorg steriele gazen te gebruiken. Hygienisch schoon is vaak voldoende. Denk maar aan een gewone pleister, die dingen die je zelf knipt, zijn ook niet steriel. Gewoon schoon, dat is meestal genoeg. Alleen bij brandwonden e.d. en andere wonden met een groot infectiegevaar is het echt nódig om steriele gazen te gebruiken.

Toegevoegd na 1 uur:
Tjonge, ik zie dat er wel heel veel kromme zinnen tussen zitten. Zijn een paar samengestelde zinnen die ik een paar keer heb gewijzigd, en niet correct blijkbaar. Excuus!