Hoe komt het dat we bij de oproep voor de griepvaccinatie zo massaal twijfelen?

Normaliter gaan veel mensen naar de eigen huisarts en slikken ze 'gewoon' wat de huisarts denkt dat goed voor ze is. Waarom verloopt dit 'proces' bij de griepvaccinatie zoveel anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eindelijk weer eens een andere vraag over MG. +

Het beste antwoord

Goede vraag (+1).

Ik denk dat het een vorm van massahysterie is door de hier en daar nogal subjectieve berichtgeving in de pers en door publicaties op onder andere blogs, websites en internetfora.

Het valt me ook op dat hier op goeievraag.nl erg veel twijfels geuit worden, op zich goed om kritisch te zijn met dit soort dingen natuurlijk, maar het moet niet de vorm aannemen van paranoia en ik denk dat die scheidslijn hier en daar overschreden wordt, ondanks dat 'normale' medicijnen en zelfs de vrij verkrijgbare middelen op basis van kruiden en dergelijke ook behoorlijke bijwerkingen kunnen vertonen en dat ook bij die middelen vaak de lange termijneffecten niet duidelijk zijn, simpelweg om de reden dat zoiets heel moeilijk te onderzoeken valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Normaliter als de arts je iets voorschrijft gaan er op internet en dergelijke niet allerlei verhalen rond. Bij dit griepvaccin wel. Hierdoor zijn mensen bang dat ze er iets van krijger c.q. slecht voor ze is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus we maken elkaar alleen maar bang, denk je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat het wel heel erg is aangedikt. Omdat mensen massaal zich wilde laten enten maar de huisartsen zijn op de vingers getikt een paar weken geleden dat ze niet iedereen mochten enten, maar eerst de risicogroepen. Anders hadden ze toch accuut ingegrepen en iedereen massaal laten enten. Nu heeft het virus zich al zo kunnen verspreiden door alle landen dat dit niet meer snel te onderscheiden van deze griep of te normale. Dus in eerste instantie mochten alleen de risicogroepen zich enten en meer dan de helft van de bevolking die niet geent mochten worden hierdoor hebben kunnen overlijden en zelfs deze virus hebben kunnen verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lora: Leuk dat je er weer bent. 'k Heb je een tijdje gemist! @Biertje: Ja dat denk ik idd. Mensen weten niet meer waar ze naar moeten luisteren. Is het nu veilig op niet!
Als je uit eigen beweging naar de huisarts gaat, dan is er iets met je aan de hand, en je wil graag weer beter worden. Dus slik je wat er voorgeschreven wordt, want hij/zij heeft er immers voor gestudeerd.
Maar als er niks met je aan de hand is, en als iets wordt voorgeschreven door de overheid, cq farmacautische industrie, tja ... dan willen de mensen wel twijfelen en besluiten om het niet te doen. Vind ik wel begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zijn er dan toch oveel mensen die zich wel laten inenten? Is er een deel dat zich gewoon naar de vaccinatie laat dirigeren en een deel dat angstig is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag ging over massaal twijfelen. En nu heb je het over veel mensen die zich wel laten intenten :-)
Laten we het er op houden dat sommige mensen meer zelf nadenken en anderen zich snel(ler) laten beinvloeden door buitenaf.
Omdat het volop in het nieuws is, en dan blijkt deze weer niet goed te zijn en de nieuwe vaccinatie weer wel.

En of het nu echt wel zo heftig is zoals de media het naar buiten brengt.

Het was nog afwachten wat de uitwerking hiervan is over een iets langere periode.

We twijfelen omdat er eigenlijk wel veel informatie is maar te onduidelijk voor velen. Er velen denken tja iedereen krijgt wel eens griep een goede weerstand is belangrijk, dus gewoon uitzieken omdat de artsen dit ook vaak als advies voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik persoonlijk twijfel echt niet aan de vaccins...

Maar waar naar mijn idee aan getwijfelt wordt is de korte tijd die zit tussen het virus en het vaccin. Laat de natuur eerst eens gewoon haar werk doen en de zwakke schakels eruit halen. Dan heb je ook een veel betere kijk op de eventuele mutaties...

En verder ben ik alleen preventief gevaccineerd te Rabies (Hondsdolheid). Maar vond dat eigenlijk wel genoeg aan vaccin. Vooral omdat die uit 4 'purschuim achtige' injecties in de schouder bestaat.:-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op: de Media.
De gebeurtenissen in de wereld en de informatie via
Radio,TV, krant en internet geven de mensen twijfel
over wat te doen.
Normaliter krijg je alleen advies van de huisarts en neem
je dat voor waar aan. Nu hebben we heel veel adviseurs
die tegenstrijdig advies geven.
Tevens is het een ziekte waar mensen aan overlijden,
waardoor de mensen veel alerter zijn en niet alle advies
voor zoete koek aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar bij de gewone griep overlijden ook veel mensen. Veel meer dan bij deze mexicaanse griep. Zijn alleen de media debet aan de onrust, of laten we ons gewoon teveel bang maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere griepdode wordt nu geteld en vermeld in het nieuws. De angst wordt inderdaad aangewakkerd.
Uit Mexico kwamen in april van dit jaar ook zulke alarmerende berichten over de toen nog ''varkensgriep".
Mondkapjes, een stilliggende economie, lege scholen en
een voorspelling dat de griep een pandemie zou worden waar de hele wereld rekening mee moet houden.
Is toch echt wel iets angstaanjagender dan een stevige griepgolf.
Omdat de bijwerkingen niet duidelijk genoeg zijn (vinden we, de meesten hebben geen flauw idee dat je bij andere prikken net zoveel risico op dergelijke bijwerkingen hebt) en sinds de baarmoederhalskanker vaccinatie zijn we wat schuw geworden, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat las ik ook. Toen was er ook veel ophef, dat speelt natuurlijk wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar nu verschuif je de vraag. Waaróm zijn zoveel mensen bang voor de baarmoederhalskankervaccinatie? Heb je dan liever baarmoederhalskanker?
Omdat de angst om bijwerkingen te krijgen word aangewakkerd door groepen speudospecialisten die de media en internet daarbij voorop gebruiken om aan te tonen dat alle overheden samenspannen om de mensheid te decimeren waarbij ze uit het oog verliezen dat enenrzijds alle vaccinaties wel eens een bijwerking kan geven en anderzijds de ingredientenlijst die openbaar is niet vermeld welke van de zogenaamd giftige en gevaarlijke stoffen die in de vaccins zitten een antagonistische werking(bijvoorbeeld niet uit de vaccins maar zoutzuur en natronloog vallen uit elkaar in zout en water) tegen elkaar hebben waardoor de giftigheid wegvalt,en de werking toeneemt,waarbij aangetekent dat dergelijke bestandelen in zulke lage concentraties voorkomen dat er geen enkel gevaar van uit gaat.
En dat door vaccinatie meer mensen gered worden dan dat er door niet te vaccineren zullen sterven.griep is geen verkoudheid,de meeste mensen die zeggen dat ze griep hebben zijn slechts verkouden,griep is vele malen erger en altijd potentieel dodelijk.
De hype dat er zo snel en heftig gereageerd word op dergelijke nieuwe stammen van het griepvirus heft ook te maken met een statistisch gegeven dat er om de zoveel tijd een griepvirus zich ontwikkeld in een pandemische dodelijke variant,(1918 de spaanse griep ,1968 de hongkonggriep)dus we zijn de 50 jaar weer voorbij en wachten op de volgende mutatie,door de vele reiskilometers die de mens op dit moment maakt zou een pandemie van een dergelijke mutant wereldwijd een groter aantal slachtoffers kunnen maken dan welke ziekte of plaag ooit tevoren,in kortere tijd dan ooit geweest,als dat zou gebeuren zou de wereldbevolking inderdaar wel eens gedecimeerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik van het laatste in de media niet zoveel gehoord heb. Wel het woord 'pandemie' dat opeens een bekend woord is, maar niet in hoeverre dit al eens is voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw eerste alinea is record lang ! En volgens mij klopt hij ook nog eens helemaal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha in 24 uur tijd is mijn mening 180 % gedraaid doordat een internet hyper mij een video van YOUTUBE stuurde.
Omdat de griep tot nu toe helemaal niet zo heftig of gevaarlijk blijkt te zijn als elke willekeurige griep, die iedere herfst even langskomt. Er zijn europese landen, waar je de prik zelf moet betalen, en de mensen zich dus massaal níét laten inenten, en daar gaan minder mensen dood dit jaar dan vorig jaar aan de 'gewone' griep . Ieder jaar sterven er verzwakte mensen aan de griep, maar daar hoorde je nooit wat over in de voorgaande jaren. Dus als je het ge'hyper' in de pers laat voor wat het is, en je krijgt griep, dan duik je gewoon een week je bed in, en dat was het weer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had mijn antwoord kunnen zijn, lekker nuchter +1
Omdat er echt wat aan de hand is in de voorbereiding naar de massa - vaccinatie. Er zijn fouten gemaakt. Er is een nieuwe definitie gegeven aan het begrip "pandemie". In werkelijkheid geeft de nieuwe mexicaanse griep veel minder doden dan een gewone seizoensgriep.

Voor de geduldigen : www.youtube.com/watch?v=ve19mUzml_m&feature=related .Een "klokkenluider aan het werk" of een verdieping van de hype . Ik heb zelf deze video met toenemende verbijstering gadegeslagen.

Toegevoegd na 8 minuten:
( Bell Tolling For The Swine Flu 1 )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de politiek tot dusver niet echt betrouwbaar lijkt te zijn.
Zij zijn het wel die het vaccin promoten.
Daardoor krijg je onzekerheid en angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat tenslotte om mensen hun eigen lichaam.
Tevens praten mensen elkaar gek en de media doen er nog een schepje bovenop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen gaat zomaar even naar de huisarts.
Ik ben ervan overtuigd dat ons lichaam in staat is om een hoop zelf aan te pakken. De mexicaanse griep is een milde griep. Met een beetje weerstand kan je eigen lichaam prima de strijd tegen een griepje aan. Onder de wol en een paar dagen uitzieken.
Het is wel begrijpelijk dat de regering niet wil dat er veel mensen in de ziektewet gaan. Dat kost een hoop geld en is slecht voor de economie.
Ik ken veel mensen die er juist niet beter op geworden zijn nadat ze bij een huisarts zijn geweest. Er wordt heel snel een pilletje voorgeschreven om de symtopmen te onderdrukken maar naar de oorzaak wordt niet goed gekeken.
Ik wil niet alles over één kam scheren. Huisartsen doen zeker goed werk en je kunt ze echt nodig hebben.
Maar we vergeten dat we een lijf hebben gekregen die heel veel dingen zelf aan kan. En heel vaak weten we ook wel waar de diepere oorzaak van problemen zit.
Ik vind het juist heel goed dat mensen twijfelen bij een massale oproep voor vaccinatie. We hoeven niet alles klakkeloos aan te nemen en nadenken/meedenken is zeker niet verkeerd.
Dat mensen zich toch massaal in laten enten zie ik meer als kuddegedrag (wat ook een beetje bij de mensen hoort...).