Is voor elke ziekte/aandoening een specialistisch-verpleegkundige goed voor de kwaliteit van zorg?

In het begin had men o.a. de long-, oncologie- en diabetesverpleegkundige. Tegenwoordig zie ik op de websites van verschillende ziekenhuizen dat ze bijna voor elke ziektebeeld een specialistisch verpleegkundige hebben zoals Parkins- en MS-verpleegkundige, terwijl er in dezelfde instelling ook nog een neurologieverpleegkundige rondloopt. Mijn vraag is dan ook of dit wel goed is voor de kwaliteit van zorg?

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_verpleegkundige_specialisaties

Toegevoegd na 10 minuten:
Blijven er hierdoor ook minder 'handen aan het bed' over, omdat de meeste gespecialiseerd verpleegkundigen op de polikliniek werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt het beroep verpleegkundige gaandeweg steeds meer vergelijken met dat van basisarts. Om echt goed je werk te kunnen doen moet je na het behalen van het basisdiploma bijna altijd aanvullende cursussen doen of je echt specialiseren. De zorg, ook klinisch, wordt steeds complexer en hoe je het wendt of keert, er verschuiven steeds meer taken van artsen naar verpleegkundigen.Mijn affiniteit is verschoven naar extramuraal maar wel breed gebleven als praktijkverpleegkundige in de huisartsenpraktijk. Ook daarvoor bestaan speciale opleidingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk. Hoe beter men gespecialiseerd is hoe efficiënter men zorg kan verlenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die verpleegkundige zorg kan bv voorkomen dat de patiënt in dat bed terecht komt.
Dus ik zie daar geen achteruitgang van de zorg in, de gespecialiseerde verpleegkundige kan zowel de arts als de verpleegkundige en verzorgende een hoop werk uit handen nemen.