Zijn er ook vitamines die wel slecht zijn wanneer je er teveel van binnen krijgt?

Ik bedoel dan een dubbele dosis van de aanbevolen dagelijkse hoveelheid.

Toegevoegd na 38 seconden:
+e

Toegevoegd na 22 minuten:
Even ter verduidelijking: Ik slik voor mijn carpale tunnelsyndroom dagelijks een dubbele hoeveelheid vitamine B-100 Complex. Hierin zit
Vitamine B1 (100 mg per talet),
Vitamine B2 (100 mg),
Niacine (100 mg),
Vitamine B6 (25 mg),
Panthotheenzuur ( 100 mg),
Foliumzuur (100 ug (rare tekens)),
Vitamine B12 (100 ug),
Biotine (100 ug),
Choline bitartraat (100 mg),
Inositol (100 mg)
PABA (100 mg)

Ik heb echt het idee dat dit mij helpt tegen de pijn, ik twijfel alleen nog steeds over die dubbele dosering.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ja

Kun je ook te veel vitamines slikken?Bij iets gezonds als vitamines is het verleidelijk om wat extra te nemen onder het mom 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dat gaat in dit geval niet op. Een overdosis van sommige vitamines kan vervelende gevolgen hebben.

* Overdosis vitamine A
Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid.

* Overdosis vitamine B3
Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben.

* Overdosis vitamine B5
Diarree

* Overdosis vitamine C
Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden.

* Overdosis foliumzuur
Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is.

* Overdosis vitamine D
Dit kan tot kalkafzettingen in het lichaam leiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er toch maar mee gestopt omdat het toch schadelijker kan zijn dan ik dacht. +10

Andere antwoorden (8)

Voor een aantal vitamines is vastgesteld dat te veel schadelijk kan zijn. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat dus niet altijd op! Dit geldt vooral voor vitamine A, betacaroteen, D, E, C en B-6. Ook van niacine en foliumzuur zijn ongewenste effecten bekend. Daarbij gaat het alleen om speciale (synthetische) vormen van het vitamine zoals die in supplementen of in verrijkte producten zouden kunnen voorkomen.

Ook te veel van bepaalde mineralen en spoorelementen kan schadelijk zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor calcium, ijzer, zink, koper, selenium, mangaan, molybdeen en magnesium. Voor deze mineralen zijn dan ook aanvaardbare (veilige) bovengrenzen van inneming vastgesteld. Van andere spoorelementen zoals arseen, lood, kwik, tin, aluminium en cadmium is ook bekend dat ze in kleine hoeveelheden giftig of schadelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vitamines zijn in veel gevallen schadelijk wanneer je er teveel van binnen krijgt. Alleen vitamine C plas je uit wanneer je er teveel van hebt binnen gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met uitzondering van 'te veel' geld en 'te veel' (gezonde) liefde is alles, waar te veel voor staat ongezond...

Veelal merk je dit niet op de korte termijn. Maar zul je er op de lange termijn hier weldegelijk last van ondervinden. Dus maar snel weer naar de normale dagelijks aanbevolen hoeveelheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom al deze vitamines slikken.
Laat je er aan helpen, ik heb hetzelfde gehad, je vergaat inderdaad van de pijn.
Je kunt meteen naar huis en een week hechtingen.
Ik heb er nooit geen last meer van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oppassen hoor met al die vitamines.
de meningen zijn verdeeld: met een gezonde voeding zouden we geen tekorten hebben, wat is dan precies een gezonde voeding? de kerk zal wel ergens in het midden liggen bij het gebruik van vitamines, neem een gemiddelde van de aanbevolen dosering en spreek er eens met een deskundige over: bijvoorbeeld met een natuurarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat je een teveel van in water oplosbare vitaminen gewoon weer uitplast. Een teveel van in vet oplosbare vitaminen kan wel schadelijk zijn. Die laatste categorie zijn vitamine A, D, E en K.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vitaminen kunnen bij een overdosering vergiftigingen opleveren.
Waarom slik je bij Carpaal Tunnel Syndroom, vitamine B-complex.? Is dat voorgeschreven.? Kan dit niet rijmen met elkaar.!
Een dubbele dosis is zeker af te raden.
Als je een normaal voedingspatroon hebt hoef je geen extra vitaminen te slikken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een Carpaal Tunnel Syndroom is een vernauwing in een pees holte, van de pols, waar de zenuw doorheen loopt. Bij aanhoudend e klachten wordt dit operatief verholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat een gulden regel: overal waar het woordje "teveel" voorstaat is nooit goed.