Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke aandoening hoort er bij pulken aan stof en kleren?

Ik doe dit aan o.a. de gordijnen, m'n broek en m'n deken (dan trek ik bekant de sloop v.d. deken af)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is op dit moment een obsessie voor jou.

Maar daarom nog geen aandoening!

Er zijn volkomen gezonde mensen die ergens aan pulken en dat kun je beter doe aan stof en kleren dan aan
je eigen lijf.
Ik ken mensen die pulken hun teennagels er helemaal af.
Wel obsessie, geen aandoening of stoornis.

Een obsessie is dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee. Een persoon die ergens door geobsedeerd is, kan de gedachten niet uit zijn hoofd zetten, hoewel hij of zij dit meestal wel wil. Het dwangmatig denken leidt vaak tot dwanghandelingen, ook wel compulsies genoemd.

Maar een obsessie bij gezonde mensen is nog geen psychische stoornis!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het kan ook vanzelf weer over gaan. Net als nagelbijten en andere ''zenuwtrekjes". Zeker als je puber bent.

Andere antwoorden (2)

Frunniken aan stof hoeft niet per se een aandoening te betekenen. Doe je dit dwangmatig en/of obsessief, dan spreek je van een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS), in de volksmond dwangneurose.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer overdreven belangstelling; bezetenheid; nergens anders meer aan kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een obsessie is dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee. Een persoon die ergens door geobsedeerd is, kan de gedachten niet uit zijn hoofd zetten, hoewel hij of zij dit meestal wel wil. Het dwangmatig denken leidt vaak tot dwanghandelingen, ook wel compulsies genoemd. Maar een obsessie bij gezonde mensen is nog geen psychische stoornis!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een obsessie an sich niet, maar een obsessie met het frunniken aan stoffen (zonder dat daar een logische aanleiding voor is) vind ik toch neigen naar dwangneurose, en dat is toch echt een psychische stoornis.
Dit is geen aandoening maar meer een gewoonte vanuit je onderbewustzijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding