Alhoewel velen er jonger uit zouden willen zien, herken ik je probleem. Als 'jonge' meid in een zakelijke mannen wereld liep ik tegen hetzelfde aan. Tijdens een cursus profilering heb ik bijgaande bruikbare tips gekregen:
-gebruik iets meer make-up: een zwart lijntje boven je ogen, donkere ogenschaduw, hoeft geen zwart te zijn, maar meer in de groen, grijs, bruintinten, een op je lippen mogen alle kleuren behalve roze, dat maakt weer 'meisjesachtig'.
-kleding: kleurtjes komen altijd jonger over. Dus draag wat neutralere kleuren en fleur deze bijvoorbeeld op met een gekleurd sjaaltje, riem of tas. Platte schoenen zoals ballerina's maken jonger, dus draag hoge hakken of laarzen met met een puntneus. Klassieke stoffen maken ouder en natuurlijk staat een colbertje met daaronder een mooie blouse altijd goed, doe daar bijv een krijtstreepbroek of kokerrok onder en de 'volwassenere look' is compleet.
-haar: je haar kun je prima los dragen. Zorg dat het er verzorgd uitziet. Als je het vast wil dragen, draag dan een lage staart ipv een hoge. En vervang vlechtjes voor een mooie knot.
-houding: als jij rechtop loopt, zelfverzekerd overkomt en vriendelijk glimlacht in plaats van giechelt, ben je al een flink eind op weg. Let wel op dat het 'echt' overkomt. Je moet er natuurlijk niet in doorschieten;)
Speel hier gewoon wat mee en kijk hoe de reacties zijn. Er ouder uit willen zien en dus serieuzer genomen willen worden hoeft niet te betekenen dat je als een saaie grijze muis of akela door het leven moet.
Als je proffessionele hulp wil zou je eens bij een kleuren en kleding consultente langs kunnen gaan en/of een cursus profilering volgen.
Suc6!