Wat is Cholera?

Volgens mijn dokter heb ik dat, alleen weet ik niet wat het is.

Owe, ik heb wel pijn in m'n onderbuik, zeg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Huisarts bedoel ik. Ik leg net in een ziekenhuis maar waar is het goed voor?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Cholera is een besmettelijke darmziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. De besmetting met cholerabacillen wordt meestal overgebracht doordat uitwerpselen van besmette personen het drinkwater verontreinigen.

De ziekte kan ook via besmet voedsel worden overgedragen. De voornaamste verschijnselen zijn hevige diarree en veel braken. Omdat hierbij veel vocht verloren gaat, krijgen patiënten uitdrogingsverschijnselen.

De volgende alinea is een citaat uit Wikipedia;

"In 85 procent van de gevallen verloopt de ziekte zonder symptomen. Maar als de symptomen zich wel voordoen, kan de ziekte ernstige gevolgen hebben. De eerste verschijnselen die na besmetting optreden zijn misselijkheid, braken, buikpijn en plotseling opkomende waterige diarree. Omdat er zeer veel vocht verloren gaat door deze symptomen, is de belangrijkste oorzaak van de dood de uitdroging. Na 24 uur kan een cholerapatiënt al uitgedroogd zijn. De meeste (dodelijke) slachtoffers vallen onder zuigelingen en bejaarden. Deze twee groepen zijn het kwetsbaarst omdat hun immuunsysteem nog niet voldoende is ontwikkeld c.q. in mindere mate functioneert."

Als u in een ziekenhuis ligt, kan het twee redenen hebben;
- Uw immuunsysteem functioneert niet goed,
- U heeft een grote kans ergere symptonen op te lopen.

Heel veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Cholera is een infectieziekte veroorzaakt door de bacterie Vibrio cholerae. Het belangrijkste kenmerk van de ziekte is ernstige diarree en uitdroging.

Sterkte met beter worden!

Toegevoegd na 22 minuten:
Dat je in het ziekenhuis ligt is om je in leven te houden :-)
Ze nemen gewoon geen risico.

Meestal is er niet veel aan de hand maar het 'kan' dodelijk zijn. Maak je maar niet teveel zorgen en laat ze je gewoon lekker beter maken daar. Komt vast weer helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch nog iets te laat :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nana... meestal ben ik te laat ;-)
2 tellen googelen en ik heb een antwoord:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cholera

Toegevoegd na 23 seconden:
voor verdere info verwijs ik naar je dokter....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cholera is een bacteriële darminfectie, die overgedragen wordt door vervuild water en voedingsmiddelen, net als bij de buiktyphus en de hepatitis A. Cholera begint heel plotseling met heftige buikpijn, braken en heftige diarree, wat zeer snel tot een levensgevaarlijke toestand kan leiden. De patiënt kan in een dag 5 tot 10 liter, zelfs 20 liter vocht verliezen, waardoor zeer snel ernstige uitdrogingsverschijnselen ontstaan als niet op tijd het vocht aangevuld kan worden. Gebeurt dat wel dan herstelt de zieke zich spontaan na 3 tot 5 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me heel sterk dat je Cholere hebt. Dat komt eigenlijk niet meer voor in Nederland. Of ben je net op reis geweest naar een ver land?

Toegevoegd na 19 seconden:
Cholere=Cholera