Een kennis is 58 en slikt nog steeds de pil om de overgang uit te stellen, is dit wel gezond en wat voor gevolgen heeft het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (6)

Eens komt toch de overgang als je kennis ermee stopt,het is gewoon uitstellen dat ze doet.

Met het slikken van hormonen is het gevaar op oudere leeftijd wel aanwezig omdat dit kanker kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag even een linkje voor dat 'kanker veroorzaken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn de risico's van hormoongebruik? Hormoontabletten tegen overgangsklachten (met oestrogeen en progesteron) hebben wel bijwerkingen: •U krijgt weer een maandelijkse bloeding.
•De kans dat u borstkanker krijgt neemt toe. Naarmate u deze medicijnen langer gebruikt wordt het risico groter. Normaal krijgen per jaar ongeveer 2-3 op de 1000 vrouwen van rond de vijftig jaar borstkanker. Door deze medicijnen stijgt de kans geleidelijk (in vijf jaar) naar ongeveer 5 op de 1000 per jaar. Zodra u stopt met de medicijnen, wordt het risico langzaam kleiner. Na vijf jaar te zijn gestopt is het risico weer net als wanneer u geen medicijnen voor de overgang had gebruikt.
•De kans op een hartinfarct of een beroerte neemt toe. Normaal krijgen ongeveer 1-2 op de 1000 vrouwen in één jaar een hartinfarct of beroerte. Gebruikt u deze medicijnen, dan stijgt die kans in het eerste jaar, tot ongeveer 3-4 op de 1000 vrouwen. In de jaren daarna is het risico slechts licht verhoogd (2-3 op de 1000 vrouwen per jaar). Als u rookt, een hoge bloedruk heeft of een verhoogd cholesterolgehalte in uw bloed, dan kan het risico veel hoger zijn.
•De kans op trombose neemt toe. Bij trombose ontstaat er een bloedstolsel in een bloedvat. Voorbeelden zijn een trombosebeen of een longembolie. Dit komt zelden voor: Gewoonlijk krijgt ongeveer 1 op de 10.000 vrouwen in één jaar trombose. Door het gebruik van de hormoontabletten stijgt dit naar ongeveer 3 op de 10.000 vrouwen per jaar.
•Langdurig gebruik (minstens 5 jaar) van hormoontabletten vermindert de kans op darmkanker, en op botbreuken en wervelinzakkingen als gevolg van botontkalking (osteoporose). Maar dit voordeel weegt niet op tegen het nadeel van een verhoogde kans op borstkanker en hart- en vaatziekten. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU11c.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Met het slikken van hormonen is het gevaar op oudere leeftijd wel aanwezig omdat dit kanker kan veroorzaken." Heeft zo ver ik het in bovenstaand stuk lees niks met leeftijd te maken?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel Mr Tomaat,de vrouwen in de overgang zijn gemiddeld 50 jaar als de overgang eenmaal begint,dit noemt men blijkbaar al oudere leeftijd.
Vrouwelijke hormonen zorgen ervoor dat de huid in betere conditie blijft en de botten niet ontkalken. Het nadeel van hormonen slikken is de toegenomen kans op kanker.u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrouw zal in de menopauze komen, of ze nu de anticoncepiepil doorslikt of niet, je stelt de menopauze niet uit je hebt het alleen niet door. Je komt namelijk in de mp als je eierstokken stoppen met de aanmaak van de hormonen oestrogeen en progesteron, uiteindelijk zal de menstruatie stoppen en kun je niet meer zwanger raken. De symptomen van die lage productie van hormonen zijn opvliegers, slapeloosheid en vaginale droogheid.

Als een vrouw in de mp de acpil zal slikken krijgt ze nog steeds die twee hormonen binnen via de pil, hierdoor zal ze niet merken dat haar eierstokken de hormonen niet meer aanmaken en zal de 'menstruatie' nog steeds door gaan door het maandelijks stoppen met de pil (als je dat al doet, je kunt ook doorslikken). De vrouw heeft geen of minder last van de symptomen vanwege de hormonen uit de pil.

Als je ouder bent datn 50 kun je overwegen (!) te stoppen met de pil, bespreek dit met de dochter die wellicht ook kan vaststellen of de vrouw in de mp zit. Er zijn andere betere methoden om de symptomen van de mp te bestrijden: pillen met andere hormonen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De pil slikken geeft een grotere kans op kanker maar zodra je stopt verlaagt die kans ook weer. Die kans is dan niet kleiner als je kort de pil hebt geslikt.

Zie http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/borstkanker/welke-factoren-beinvloeden-de-kans-op-borstkanker/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De menopauze is officieel de laatste menstruatie van een vrouw.
De vraag (en wat jij bedoelt Pelle) gaat over de overgang, de periode rond de menopauze.
De kans op borstkanker wordt beduidend groter. De overgangsverschijnselen komen /zijn er toch. Beste manier is gewoon uitzitten, hoe vervelend ook. Ervaringsdeskundige!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spreek uit eigen ervaring. heb ook de pil doorgeslikt op advies van de huisarts. dit omdat er in drie maanden tijd vier keer een blaasontsteking de kop, opstak. huisarts vond pil doorslikken minder belastend dan 4 keer een kuurtje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das echt niet gezond. ze kan dan beter naar de dokter gaan om aangepaste hormonen te nemen, die afgestemd zijn op haar leeftijd ipv op eigen houtje de pil te blijven slikken. als je lichaam bepaalde hormonen niet meer nodig heeft is het niet goed om deze in te nemen, dit wreekt zich op korte of langere termijn.
Sowieso heeft hormonen nemen een positieve en een negatieve kant. Die twee moet men goed ten opzichte van elkaar afwegen. Een bloedonderzoek kan ook aantonen welke hormonen je juist nodig hebt ter aanvulling.