Als een man oestrogeenpillen zou innemen, zou zn stem hoger worden en adamsappel verkleinen?? En wat zou er nog meer gebeuren??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Hij zou borsten krijgen, z'n baardgroei en lichaamsbeharing zou minder sterk worden, hij zou minder spieren aanmaken en hij zou een minder sterk libido krijgen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal die ook meer gaan zeuren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geniaal! :D +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden die eindigen op "denk ik": -1
hij zou op den duur vrouwelijke vormen krijgen,vooral als hij nog jong is,en een zachtere huid.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de puberteit zullen de effecten op stemhoogte en de adamsappel, minimaal zijn. Dat zie je aan man-vrouw transseksuelen: hoe vrouwelijk deze vrouwen, die als man geboren zijn, ook kunnen worden: hun stem blijft altijd vrij zwaar, en de adamsappel blijft ook altijd meer zichbaar dan wanneer er bijvoorbeeld voor de puberteit begonnen wordt met puberteitsremmers.

Er zijn in elk geval nog twee andere groepen mannen die ook deze hormonen gebruiken, waardoor we weten wat de bijwerkingen (kunnen) zijn. Mensen die geslachtshormonen slikken vanwege genderdysforie, zullen immers ook andere hormonen slikken. Maar oestrogeenpillen worden door mannen wel gebruikt in de behandeling van prostaatkanker, en ook bij mannen die mannelijke hormonen gebruiken/misbruiken om hun spieren meer te doen groeien vanwege wedstrijdsport, zie je oestrogene effecten. Het lichaam maakt normaal gesproken oestrogenen en testosteron aan in een vaste verhouding. Mannen maken uiteraard meer testosteron aan, vrouwen meer oestrogeen. Bij mannen zal de inname van oestrogenen de aanmaak van testosteron onderdrukken, en dat is de reden dat bepaalde hormoongevoelige tumoren hierdoor kunnen slinken. Bij sporters die testosteron gebruiken als doping, zie je dat overmatig testosteron wordt omgezet in oestrogenen, en dan zie je deels dezelfde effecten.

Bekende bijwerkingen bij mannen van oestrogenen zijn o.a. borstvorming (gezwollen tepels), een verminderd libido, erectiestoornissen, verminderde spermatogenese (zaadaanmaak), het vasthouden van vocht, en een plaatselijke vettoename in een wat meer vrouwelijke verdeling (bijvoorbeeld plaatselijke vettoename op de heupen). Dit zijn eigenlijk allemaal bijwerkingen die je bij mannen pas zult zien na langdurig gebruik van hoge doseringen.

Algemene bijwerkingen, die zowel bij mannen als bij vrouwen op kunnen treden, zijn misselijkheid (vooral in het begin van de behandeling), verhoogde bloeddruk, het vasthouden van vocht, stemmingsveranderingen, hoofdpijn, en leverproblemen. Ook is het risico op trombose verhoogd. Bij deze bijwerkingen geldt ook weer dat het risico op bijwerkingen het grootst is bij hoge doseringen, en nog hoger bij langdurig gebruik van die hoge doseringen.