Is het raadzaam je te laten enten tegen de mexicaanse griep als je borstvoeding geeft aan een baby van 3 maanden?

Ik mag me maandag laten eneten aangezien mijn kindje nog geen 6 maanden oud is en zelf niet geent mag worden. Nu hoorde ik via via dat dit niet raadzaam is als je borstvoeding geeft. Het kind kan via de melk vaccin binnenkrijgen. Heeft iemand hier meer over gehoord en me een goed advies geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Voor zover bekend kunnen vrijwel alle levend-verzwakte en dode vaccins en ook antistoffen (= immunoglobulinen) tijdens de periode van borstvoeding (= lactatie) volgens voorschrift worden gebruikt.
Van cholera-vaccin is dat nog niet precies bekend.
Gebruik van orale polio(myelitis)-vaccin uitstellen totdat de zuigeling is gevaccineerd tegen polio.

Opmerking
Overleg bij borstvoeding met uw (huis)arts of gebruik van vaccins of antistoffen (= immunoglobulinen) zonder bezwaar kan.
14 jaar geleden
Het is in ieder geval ongevaarlijk, en of je het raadzaam vind is aan jezelf. Ik zou het doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst, iedereen "hoort" van alles over de mexciaanse griep. Er word zoveel gekwaakt over dit onderwerp, vooral paniekzaaierij in mijn ogen. Volg het advies op van de GGD, als zij het advies geven om je te laten enten, zou ik dit doen.
Misschien kan het vaccin via de borst worden doorgegeven, ik weet t niet.
Maar als je kind van jouw mexicaanse griep zou krijgen omdat je je niet hebt laten inenten, dan baal je denk ik ook vreselijk. Kies dus maar de minste van twee kwaden, en laat je enten....
(ingrid)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baby’s kunnen in principe moederlijke antistoffen via de moedermelk krijgen. Dit geldt dus ook voor antistoffen als gevolg van een vaccinatie. Deze antistoffen kunnen geen kwaad voor het kind, maar hebben juist een positief effect. Het is echter niet bekend hoeveel antistoffen er overgaan, dus je mag niet zonder meer zeggen dat een kind dan ook volledig beschermd is tegen Nieuwe Influenza A.
Gewoon doen zou ik zeggen.