Ogen met contactlenzen kunnen droog worden door een verminderde productie van traanvocht.
Ook nemen zachte lenzen vocht op, dus ook traanvocht uit je oog, waardoor je dus last van droge ogen krijgt.
Wanneer de ogen erg droog aanvoelen kunt je proberen om de lenzen even uit te halen, handmatig te reinigen en in de inzetvloeistof vol vocht te laten zuigen. Daarna kunt je ze weer indoen. Meestal is het draagcomfort dan geruime tijd verbeterd.

Veel mensen hebben last van droge ogen op de werkvloer. Met name airconditioned kantoren zorgen nog al eens voor last. Controleer de luchtvochtigheid eens. Soms kan een bevochtiger wonderen doen. Voorkom dat je op de tocht zit. Luchtstromen verhogen namelijk de verdamping. Probeer rokerige en stoffige ruimten te vermijden.
Een andere mogelijkheid is je ogen zo vochtig mogelijk te houden door kunsttranen in de ogen te druppelen en extra veel te knipperen.

Er zijn er een aantal nieuwe lenssoorten op de markt gekomen speciaal voor dit soort problemen. Deze lenzen zijn in staat hun vocht beter vast te houden dan de gewone lenzen.
Ook hoorde ik van de nachtlenzen. Deze schijnen 's nachts het oog weer op goede sterkte te brengen en dan kun je ze 's morgens uit doen. Dan moet je zicht gewoon weer goed zijn.
Dat wil ik wel eens proberen, dat lijkt me wel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoi, Ik heb dat ook gehad, en mij is verteld doordat de lenzen niet zuurstofdoorlatend waren en ik te weinig oogvocht had.
groetjes van saxgek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op de volgende pagina:

http://www.coopervision.com/netherlands/patient_visionneedsbycat.asp?id=6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door moeheid, droge lucht, te weinig knipperen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan verschillende factoren.

Onder andere: de omgeving (Airco) en je traan kwaliteit.

Je draag ongetwijfeld zachte lenzen. Deze bestaan voor een groot deel uit vocht, jou traanvocht (je hebt heel veel verschillende soorten lenzen, sommige bestaan voor 50% uit vocht sommige 30% andere 70%). Wanneer je traankwaliteit al niet optimaal is en je ogen dus niet zo vochtig zijn. Dan ook nog eens de lens die zich voor 50% volzuigt met jou traanvocht hou je helemaal niks meer over.
Siliconen lenzen (ook zachte) kunnen in dit geval uitkomst bieden omdat deze minder vocht opnemen. Ook harde lenzen heeft een grote slagingskans. Deze 'drijven' meer op je traanvocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door te lang dragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt te gek wordt zou ik eens siliconenlenzen aanraden. Je ogen worden droog omdat lenzen op een gegeven moment minder zuurstof doorlaten. Op de lange termijn kan dit schadelijk zijn voor je ogen. Dus je kunt ofwel kiezen om wat vaker je bril te dragen, en als dit geen optie is siliconenlenzen. Mijn ogen waren op een gegeven moment zo droog dat ik tijdens feestjes (droge lucht en veel sigarettenrook) op een gegeven moment niet eens meer met mensen durfde te praten omdat ik steeds als een idioot moest druppelen om te voorkomen dat mijn lenzen eruit zouden vallen. Heb nu sinds een jaartje siliconenlezen, en probleem volledig opgelost!