Wie is er bekend met het gebruik van Melatonine?

Hoor veel positieve berichten hierover, dus heb eens een potje aangeschaft maar tot mijn verbazing staat er bij dosering : Naar eigen inzicht. Tabletjes hebben een dosering van 0,1 mg, dit omdat het door deze lage dosering geen geneesmiddel is. Lees verschillen van 0,5 tot 2,5 mg innenemen. Dat zou betekenen dat ik bij bv 2mg 20 tabletjes in moet nemen???
Dit is een zelfzorg medicijn, mijn huisarts raadt reguliere slaap medicatie aan. Maar wil zelf dit eens proberen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vind je hier iets in.
http://www.goeievraag.nl/vraag/etenswaren-slaapverwekkend.23091

Het beste antwoord

Volgens mijn arts in het slaapcentrum waar ik ooit ben behandeld heeft Melatonine alleen zin wanneer je eigen lichaam hiervan te weinig aanmaakt. Ik heb een test gedaan, moest op van die langwerpige watjes kouwen, invriezen en opsturen naar dat ziekenhuis (in ede) en de uitslag was dat ik genoeg melatonine aanmaakte dus dat het geen enkele zin had om dit te gaan slikken voor mijn slapeloosheid. Daarentegen ben ik van mening dat als je ergens in gelooft, het ook kan werken. Mijn zusje slikt ook melatonine en die is er van overtuigd dat het werkt, zelfs zo erg dat als ze het vergeten is in te nemen, zegt ze dat ze slecht geslapen heeft. Dus het is het proberen waard....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heb ik ook eens gebruikt, 3 mg half uurtje voor het slapen gaan.. ik werd toen toch wel slaperig wakker en heb daarom de dosering (naar eigen inzicht verlaagd) tot 2 mg.

3 mg zou ook de adviesdosis zijn. (volgens het infomatorium)

een ander merk tabletten heeft wellicht meer dan 0,1 gram aan werkzame stof?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ervaring met de versie die door de arts is voorgeschreven. Ik heb tabletten van 2 mg. Voor mij werkt dat goed. 1 tablet is makkelijker innemen van 20 tabletjes.

Toegevoegd na 24 seconden:
oh ja, en het heet Circadin

Toegevoegd na 50 seconden:
dat is de merknaam, de werkzame stof is melatonine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nelly3;

Vanwege een verstoord slaapritme over de jaren slik ik sinds ruim een jaar ook melatonine. Ik neem meestal vijf tabletjes, dus 0,5mg en merk het effect duidelijk. Ik slaap sneller in en langer door en wordt zonder 'kater' wakker, in tegenstelling tot bij 'reguliere' slaapmiddelen. Afgelopen weekeinde vergeten het spul mee te nemen en beduidend slechter geslapen dan thuis.