ik heb fentanylpleisters 50 ug sindsdien haaruitval en afgebroken haar? weet iemand of dit stopt?

onderrand van mijn haar ben ik al kwijt en er zitten allemaal afgebroken haren tussen, weet iemand of dit stopt, ik ben ten einde raad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Allerlei bijwerkingen zijn er van, dit soort morfine-achtige pijnmedicatie
maar haaruitval hoort daar niet bij.

http://www.mijnmedicijn.nl/pijn-morfine-achtigen/fentanyl.aspx

http://www.consumed.nl/medicijnen/7032/Fentanyl_pleisters_generiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, wat naar zeg. Ben je hiermee al bij je arts geweest?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, gebruik wel een ander opiaat. Maar het is in elk geval geen bekende bijwerking van opiaten. De vraag is dan ook of dat echt de oorzaak is. Als je fentanyl gebruikt, acht ik de kans redelijk groot dat je lichamelijk niet geheel gezond bent, dat je in het verleden al andere behandelingen hebt gehad, en ook dat je op dit moment naast de fentanyl nog andere medicatie gebruikt. Haaruitval is bekend van sommige geneesmiddelen, en is verder een symptoom van verschillende ziektes, en neemt toe met de leeftijd. Ik vond een interessant artikel op de site van het Lareb (centraal punt waar bijwerkingen van medicatie gemeld en onderzocht worden) over haaruitval, zie bron. Ook daaruit blijkt dat vaak als mensen haaruitval melden als bijwerking, niet is aan te tonen dat de haaruitval ook inderdaad door dat geneesmiddel komt.

Dat is het lastige van haaruitval: het kan talloze oorzaken hebben. Ook stress kan haaruitval veroorzaken, en als je veel pijn hebt, heb je sowieso al stress. Verder weet ik natuurlijk niet wat de oorzaak is van jouw pijn, en welke aandoeningen je eventueel daarnaast nog hebt.

Ik denk dus dat de kans groot is dat je haaruitval niet door de fentanyl komt. Dat wil niet zeggen dat niet kán, natuurlijk. Sowieso raad ik je aan om deze klacht met je huisarts te bespreken, en ook bij je apotheker te melden dat je vermoedt dat je haaruitval hebt als bijwerking van deze medicatie. Als je echt de proef op de som wilt nemen, zou je moeten stoppen met de fentanyl. Je zou kunnen overschakelen op een ander opiaat: je behandelend arts kan precies uitzoeken welke dosering van een ander middel dezelfde sterkte aan pijnstilling geeft als de dosering fentanyl die je nu gebruikt. De werking en de bijwerkingen van alle opiaten zijn globaal genomen hetzelfde, maar per patiënt kunnen er wel grote verschillen zitten in de effectiviteit en de bijwerkingen die iemand ervaart. Als je dus echt last hebt van bijwerkingen, of vermoedt dat dit de oorzaak is, kan het zeker de moeite waard zijn om zo'n overstap te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ontzettend heftig moet dit voor jou zijn. Het eerste wat in mij opkomt is om jou klachten in dit geval jou ernstige haaruitval voor te leggen aan de huisarts of specialist die jij hebt.Ik weet niet of Fentanyl Pleisters de enigste medicati is die jij op dit moment hebt. Als dat niet het geval is kijk dan de bijsluiters van je andere medicatie ook even goed na, zelfs als het een medicijn is die je al langere tijd gebruikt. Als je de stap naar de huisarts te moeilijk vind zou je ook eerst even contact op kunnen nemen met jou apotheker. Bel of ga langs en vraag of je de apotheker zelf even mag spreken en leg hem of haar voor dat je heel erg last hebt van haar uitval en of hij of zij voor jou uit kan zoeken of dat mogelijk kan komen door de medicatie die jij slikt. De apotheker kan dit voor jou uit gaan zoeken en jou hier later over terug bellen/informeren. Mocht dit een bijwerking zijn van jou medicatie neem dat zo spoedig mogelijk contact op met de arts die het betreffende medicijn aan jou heeft voorgeschreven en zoek eventueel samen naar een oplossing. Mocht de apotheker nou zeggen dat het symptoom haaruitval niet komt door de medicatie die jij slikt maak dan zo spoedig mogelijk een afspraak met jou huisarts om dit probleem bespreekbaar te maken. Mogelijk kan hij of zij jou verder helpen of doorsturen naar een behandelend specialist. Je schrijft dat je al best veel haar verloren bent en ik kan me goed voorstellen dat dit verschrikkelijk voor je is. Wacht er dus niet te lang mee om actie te ondernemen.
Ik hoop dat de oorzaak voor jou probleem gauw gevonden word. Als het aan een medicijn ligt kun je mogelijk overstappen op een ander middel,mocht de oorzaak elders liggen dan hoop ik dat jou huisarts jou door kan sturen naar een goede specialist. Wel moet ik je zeggen dat ik ook enkele weken fentanyl pleisters heb gebruikt. Alleen ik ben over gestapt naar Oxynorm. Deze heb je is 3 verschillende doseringen, 5 mg, 10 mg en 20 mg. De huisarts kan voor jou zo omrekenen hoeveel Oxynorm overeenkomt met fentanyl pleisters 50 ug.
Ik hoop aan de ene kant dat jou haaruitval door medicijnen komt des te groter de kans is dat jou haargroei weer terug komt na het stoppen van het desbetreffende medicijn. Ik weet trouwens niet of jij ook iets van hormonen slikt of veel spanningen hebt, dit kan ook een oorzaak zijn. Informeer bij jou apotheek en laat het uitzoeken of het mogelijk een bijwerking is van jou medicatie en anders toch naar de huisarts gaan. Veel sterkte!