Trillende handen bij presentatie door nerveusiteit. Wat kan ik hieraan doen? Ik lees dan van een blaadje af en iedereen ziet het dus!

Ik moet een presentatie houden maar door de hoeveelheid tekst is het bijna niet mogelijk om alles uit mijn kop te knallen. Ik moet er sowieso een blaadje bij houden maar mijn handen trillen dan als een gek waardoor natuurlijk het blaadje ook alle kanten optrilt en dan sta ik daar een beetje voor lul.

Iemand tips??? Weet zelf helemaal niks meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ohja op tafel leggen is geen optie. Die is er namelijk nietXD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

ten eerste de gedachten los laten dat je een beetje voor lul staat want dat is klinkklare onzin.

gaan mensen wat lacherig doen om je getril maak er dan een grapje over (excuus, let er maar niet zo op dat doe ik zelf ook niet)

negeer zelf je gebibber, en als je bibbert: so be it. er zijn maar heel weinig mensen die zich lekker op hun gemak en ontspannen voelen als ze een presentatie moeten houden.

is je nervositeit 'verder gevorderd' en heeft het zoveel impact dat je je er niet bij neer kan leggen en het je teveel gaan beinvloeden waardoor je zelf de 'regie' kwijt bent maak dan een afspraak met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Geen blaadje nemen maar een kladblok of zo'n klapper waar je het blaadje in doet. Of groter printen en op tafel leggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk zo'n klembord: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTIyNjE3NDkxMTg=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=328978&gvlon=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1&gclid=&scrwidth=1366 dat lijkt wat kleiner dan een map/klapper en is gewoon zwaarder zodat het niet zo beweegt. Veel wisselen van hand en zodra je weer wat gelezen hebt, hand naar beneden met klembord en langs je benen hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja goeie, zo'n klapper scheelt wel, heb je iets stevigs om vast te pakken +
ga naar je huisarts.
voor dit soort stress-situaties kan hij een beta-blokker voorschrijven.
ik vraag er altijd een als ik weer de mri in moet, het scheelt echt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Niet bang zijn dat je klasgenoten een blok of klapper gek vinden. Misschien zijn ze wel jaloers dat ze er zelf niet aan gedacht hebebn.Je bent de enige niet die zenuwachtig is voor een spreekbeurt. Sterker nog er zijn er meer wel dan niet zenuwachtig denk ik.
maar wat je er verder aan kan doen: goed voorbereiden, en bedenken dat het zolang niet duurt.
Heb jij je klasgenoten uitgelachen als ze zenuwachtig waren?
Vast niet, en dat doen zij ook niet, veel te bang voor wraak als ze zelf aan de beurt zijn (zo ging het bij ons op school tenminste wel)
anneliez
12 jaar geleden
Een leraar van me gaf eens deze tip: zorg dat je gedachten niet bij het (eventueel) trillen van je hand houdt. Je kunt je aandacht ergens anders op richten door bv een knikker of kraaltje in je schoen te doen. Tijdens je spreekbeurt wiebel je met je tenen de knikker (niet té kleine schoenen aan doen;). Zo ben je onbewust gefocust op je voet en niet op je hand - die waarschijnlijk niet trilt.
Het proberen waard? Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer u als spreker uw aandacht gericht houdt op het onderwerp waaraan u zo hard hebt gewerkt — en niet op uzelf — zal dit heel wat nervositeit en podiumvrees wegnemen.

Prent in uw geest dat ook al voelt u zich misschien zwak, uw boodschap krachtig is!
Wanneer u gelooft in hetgeen u brengt en er volledig door in beslag wordt genomen, zult u een natuurlijke overtuigingskracht bezitten — een diepe oprechtheid die uw toehoorders onmiddellijk zal opvallen en hun vertrouwen zal schenken.

En wanneer u zich op uw stof concentreert, hoeft uw voordracht heus niet aan gevoel in te boeten. Integendeel, uw gevoelens zullen door de stof zelf ingegeven worden; uw stemming en gebaren zullen natuurlijk en oprecht zijn. Uit uw houding zal toewijding en overtuiging spreken. U zult uw publiek geboeid houden en het motiveren.
Wanneer u zich echter overmatig bezorgd maakt over uw kleding en uw „stijl”, over de indruk die u maakt, zal ook dat uit uw voordracht blijken.
Het zal de aandacht afleiden van hetgeen u brengt, en uw boodschap versluieren.
Bovendien zal een specifieke inhoud u ook helpen een betere controle op de tijd te hebben.
U zult dan niet te lang „doorzagen”, zoals veel sprekers doen.

Waarom zou u niet een keer hardop oefenen en de tijd opnemen? Dat lijkt misschien kinderachtig, maar u zult verbaasd staan over de goede uitwerking die dit op uw zelfvertrouwen en uw tijdsbepaling heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaats van 1 vel paper kan je met kleine kartonnen index kaartjes werken. In volgorde schrijf je op de kaartjes de steekwoorden, of een paar zinnen die je wilt gebruiken. Na elk afgewerkt stukje gaat het bovenste kaartje naar de onderkant van het stapeltje.
Ga thuis 1 week van tevoren voor de spiegel oefenen. Op die manier raak je op je gemak met de tekst en kan je je losser gaan bewegen.
Vraag aan een vriend of een familielid om te luisteren. Vraag ze om eerlijk commentaar te geven op wat ze zien, maar wel aan het eind van het verhaal.
Bedenk dat de meeste mensen die voor een groep moeten staan om een presentatie te geven last van nervositeit hebben. Het zijn er maar weinig die dat zo maar uit het handje kunnen. Je kan dus beginnen met verwijzen naar je trillende handen (of stem) met een opmerking.
Het geheim hier is dat de tekst heel erg bekend is. Het hoeft niet uit het hoofd maar je moet zonder moeite, hakkelen of stotteren door het hele verhaal gaan. Ook de komma's, klemtoon en rust tussendoor moet je van tevoren oefenen.
1 of 2 keer de tekst gezegd hebben is niet voldoende om een goede presentatie te leveren!
Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip die ik eens gehad heb: houd je elleboog stijf tegen je lichaam dan tril je sowieso wat minder