hoe kan ik mijn nervositeit bedwingen?

De klassieke vorm van nervositeit voor het spreken voor publiek. Ik weet 100% dat ik nerveus ben voor mijn presentatie. Maar wat zijn nu goede methoden om dit ( fysiek of mentaal) te bedwingen, zodat ik niet met een trillende stem mijn woorden door elkaar haal?

ps. het maakt niet uit hoe goed ik mijn tekst ken, of ik wel of geen papier bij me heb of steekwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Een beetje oefenen doet wonderen. Als je een paar keer voor een groep hebt gestaan gaat het veel makkelijker.
Ga dus lekker naar de kroeg, hang aan die bel en vraag de aandacht voor een toespraak. Het zal je daarna veel beter af gaan.
Een beetje Valeriaan doet ook wonderen om de zenuwen te kalmeren, verkrijgbaar bij elke drogist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vraag of je je presentatie bij een paar vrienden van je mag oefenen. Dat is geen gekke vraag want bijna iedereen heeft hier wel in meer of mindere mate last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad @suussuus. Goeie tip over het oefenen voor vrienden.
zelf ben ik ook vaak wat nerveus als ik een groep moet toespreken. voorheen was dit veel erger. nu het vaker gebeurt merk ik dat het minder wordt.
oefening zal dus wel kunst baren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft altijd lastig. Eerlijk zeggen tegen je publiek dat je zenuwachtig bent haalt de lading er ook vaak af. Werkt bij mij iig wel. Niet ontzettend uitwijden maar alleen zeggen dat je merkt dat je zenuwachtig bent. Er zal herkenning plaats vinden in je publiek. Verder houd ik mezelf voor dat ik meer weet dan mijn publiek dat haalt ook de lading eraf. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga stevig op twee benen staan en haal rustig adem. Kijk eerst de zaal in het rond en ga op zoek naar een (of meer) toehoorder die je aan spreekt. Hou die als rustpunt als je de zaal moet inkijken. Glimlach naar die persoon. Bereid je goed voor en realiseer je voortdurend dat je publiek hoopt niet aan het woord te (moeten) komen en dat ze veel respect hebben voor je omdat jij daar durft te staan terwijl hun dat niet zouden durven. Zorg dat je niet te snel praat en neem pauzes. Je publiek zal aan je lippen hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voorbereid zijn en ervan overtuigd zijn dat het gaat lukken. Ook als je dit niet bent, vertel jezelf dan dat het een eitje voor jezelf gaat zijn en dat je je hand niet voor zo`n lullig betoog van een paar minuten om draait. Als je jezelf dit voor blijft houden bij aanvang en tijdens je presentatie zul je merken (iig werkt het bij mezelf) dat je veeeeel minder zenuwachtig zult zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor een groep staat om te spreken,
heb je toch ook het gevoel dat iedereen
je aanstaart,en hoe de mensen tegen je
aan kijken.Trek de kleren die je aanwil
doen, dof je op, zo als jij voor de mensen
staat en oefen voor de spiegel,dat geeft
mij ontzettend veel vertrouwen.
Suc6
12 jaar geleden
Wat je het best kunt doen tegen je nervositeit als je voor een groep mensen je betoog wilt/moet gaan houden is.. er voor jezelf vanuit te gaan dat je NIET tegen een groep mensen spreekt..maar tegen elk mens afzonderlijk.

Want ik stel mij voor dat, wanneer je je betoog tegen één van de mensen uit die groep houdt, je zeker NIET nerveus bent.

Als je nu gewoon voor jezelf denkt dat je aan hen allemaal afzonderlijk je verhaal vertelt..voel je je aanzienlijk minder nerveus.

En desnoods, als je tóch nog nerveus mocht zijn, richt je je aandacht in het begin op één persoon..om zelf tot rust te komen.

Veel succes met je presentatie en..ik hoop dat je iet kunt met mijn systeem.

Groetjes,

Ton