Mag je iets vertrouwelijks doorvertellen?

Mijn vriendin heeft een jaar geleden toen ze nog minderjarig was iets gestolen bij een kledingwinkel.
Ze werkt nu zelf bij een kledingwinkel en er werd geroddeld dat zij goed was met camera's. Mijn vriendin maakt zich zorgen of haar collega's iets weten over haar fout in haar verleden. Mijn vraag is dan of de leidinggevende kan weten of mijn vriendin heeft gestolen. Ik bedoel het is een andere kledingwinkel gebeurd. En ook al weet haar leidinggevende het, het is iets vertrouwelijks en dit mag ze toch niet aan haar andere werknemers vertellen? Als haar leidinggevende het aan haar werknemers heeft verteld kan mijn vriendin haar dan aanklagen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als antwoord op je vraag: Iets vertrouwelijks mag je niet doorvertellen! Maar aanklagen kan alleen wanneer iemand beroepsgeheim heeft en hier een eed voor heeft af moeten leggen. Dus bijvoorbeeld wanneer de huisarts een vriend is van de leidinggevende en het doorvertelt heeft... (Mits je vriendin toentertijd natuurlijk iets hierover heeft laten weten aan haar huisarts. Als de huisarts de informatie niet beroepsmatig te weten is gekomen, telt het weer niet.) Reactie op je toelichting: Het gaat hier niet om iets vertrouwelijks. De leidinggevende heeft geen beroepsgeheim en kan (volgens mij) alleen iets over de diefstal van een jaar geleden gehoord hebben via het roddelcircuit. Je vriendin kan haar leidinggevende niet aanklagen, maar het is nog maar de vraag of deze de roddel in de wereld heeft geholpen. Een goede leidinggevende zou dit niet zomaar achter de rug van een medewerker om doen. Dit is namelijk niet goed voor het team en de band onderling. Zou het niet kunnen dat een collega van je vriendin dit weet? Onder leeftijdsgenoten gaan roddels soms heel snel en het wereldje is klein...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100