Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor effect hebben uitlaatgassen in je woonomgeving?

Wij wonen één huizenblok en een grasstrook verwijderd van een drukke weg. Tijdens spitsuur en drukke winkeluren is er altijd een opstopping en dat is te ruiken aan de uitlaatgassen wanneer we naar buiten gaan. In de zomer (wanneer de achterdeur openstaat) ruik ik het niet binnen, maar ik vraag me toch af wat voor effect de uitlaatgassen op onze gezondheid kunnen hebben.
Is er effect binnenshuis (of de deur nu open of gesloten is)?
En tijdens het buitenspelen van de kinderen?
En wanneer we op het fietspad paralel aan de file naar school fietsen?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik hoop dat er mensen zijn die (uit ervaring) iets meer kunnen vertellen over de risico's die ik (mogelijk) loop met mijn gezin. Gezien de afstand tot de weg...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Uitlaatgassen hebben zeker invloed. Hier in Utrecht is er veel om te doen: de gemeente doet metingen om te bepalen hoeveel verkeer er door bepaalde straten mag, alleen zijn hun metingen.... niet helemaal correct. (Ze gaan bijvoorbeeld uit van een snelheid X voor een stadsbus, alleen blijken alle bussen een veel lagere gemiddelde snelheid te hebben en dus meer fijnstof etc uit te stoten).
http://www.utrechtanders.nl/?p=2365

Hier vind je meer info: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtkwaliteit#ref-vrom

Als je in een grote(re) gemeente woont, kan het zijn dat je gemeente ook meetgegevens heeft. Of misschien is er een milieugroep die meer weet van de situatie bij jou in de omgeving.
Bij flinke vervuiling kun je het vaak ook letterlijk zien, zeker als het een tijdje niet regent, of als aanslag op gladde oppervlakken.
Als je woning mechanische ventilatie heeft en de lucht wordt aangezogen van de kant van de drukke weg, dan zuig je feitelijk vieze lucht naar binnen.
Kijk anders eens naar de randen van je voordeur - eventueel een tijdje niet schoonmaken. Hier worden ze dan zwart...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

van uitlaatgassen kan je copd patient worden..
het is gewoon slecht om constant deze gassen in te ademen..

Toegevoegd na 2 minuten:
Veelvuldig blootgesteld worden aan luchtverontreiniging, veroorzaakt door het verkeer, is zeer slecht voor de gezondheid. Dat concludeert onderzoeker van de Universiteit Utrecht Rob Beelen, zo valt te lezen op Medicalfacts.

De kans op eerder sterven is bij deze mensen aanzienlijk groter. Vooral door longaandoeningen. Dit geldt niet alleen voor rokers, ook niet-rokers hebben in dit geval een grotere kans op het krijgen van longkanker.

Rob Beelen deed jarenlang onderzoek naar de effecten van luchtverontreiniging. Hij onderzocht de relatie tussen lange-termijn blootstelling aan verontreinigde lucht, longkanker en sterfte.

Tussen 1987 en 1996 onderzocht Beelen ongeveer 120.000 mensen. Op 6 mei aanstaande promoveert Beelen op zijn onderzoek.

Naar verluidt is het onderzoek van Rob Beelen het eerste wat aantoont hoe groot de gevolgen zijn van verontreinigde lucht op de gezondheid.

Trefwoord(en): uitlaatgassen, luchtverontreiniging, longkanker, ..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag dat wel van de antirooklobby ; zeggen dat je van andere (meer alomtegenwoordige en sociaal geaccepteerde) vormen van luchtvervuiling OOK (long)kanker en aandoeningen aan de luchtwegen kan krijgen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bewijzen zijn er... mijn opa had nog nooit gerookt, en is aan longkanker overleden toen hij 60 jaar was... en woonde ook direct aan een snelweg..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je kan er copd van krijgen...
ik woon in italie en langs een binnenweg die gaat naar het centrum, heel de dag rijden auto's door de straat, en die staan 5 x pr dag in de file, ook omdat verderop een school ligt..ik heb astma en het altijd benauwd van de uitlaatgassen..
ook binnen hangt er als de file er staat uitlaatgassen...
dus ja je kan er copd van krijgen...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing