kan het dat ik van kaas beter slaap?

Over het algemeen slaap ik goed, voor onrustige nachten heb ik een licht slaapmiddel dat ik dus occasioneel gebruik. Maar gisterenavond werkte zelfs dat niet (wat soms ook gebeurt).
Ik heb al enkele keren vastgesteld dat het wel lukt als ik een boterham met kaas eet (of kaas afzonderlijk). Met andere voedingsmiddelen heb ik dat effect niet.
Gisteren dus gedaan, en vrij snel in slaap gevallen.
Kan dat nu, dat kaas op de één of andere manier de slaap bevordert?

12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Kaas bevat tryptofaan, en heel wat meer dan het bekende bekertje warme melk. Vooral oude kaas. Niet zo gek dus, dat je daar een beetje slaperig van kan worden. Bovendien valt het relatief zwaar op de maag, en ook dat kan slaperig maken. Ook schijnt het stressverlagend te werken, en minder stress slaapt ook beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik heb 's avonds ook vaak zin in een stukje kaas! Nou weet ik waarom, great!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut! +1
Snuffel
12 jaar geleden
Ga ik proberen, want ik slaap al twee weken niet. Zelfs Oxazepam werkt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nadeel van benzodiazepinen, waaronder oxazepam, is dat ze een aantal dagen, hooguit veertien, iets doen en daarna niets anders dan verslaving en bijwerkingen veroorzaken. Het middel is dus al snel erger dan de kwaal.

Andere antwoorden (1)

Er zijn mensen die nachtelijk bij de koelkast belanden om iets te eten, vaak is dat kaas. Maar of je na een eetbui met kaas beter in slaap valt?
Kaas is van zichzelf erg verzadigend vanwege het hoge vetgehalte.
Wat jij beschrijft lijkt mij toch gewoon toeval. Houd het eens een week bij: 3 dagen met kaas, 4 zonder. En noteer je slaapgedrag erbij. Dat geeft geheid inzicht.