Wat hebben chirurgen op hun hoofd tijdens sommige operaties?

Tijdens een harttransplantatie (op YouTube) zag ik dat de chirurg een soort verrekijker voor zijn ogen had.

Hoe heet dit en waarvoor en hoe gebruiken ze het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is inderdaad een soort verrekijker. De exacte naam kan ik je helaas niet bij helpen, omdat ik die niet weet.
Het is een soort vergrootglas, wat ze gebruiken om alles goed te kunnen zien en onderscheiden. Bij een hart (en andere delen van het lichaam natuurlijk ook) heb je allemaal kleine bloedvaatjes die je tijdens zo'n operatie wel goed moet kunnen zien en wat niet lukt zonder speciale apparatuur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na even zoeken zie ik dat het gewoon een microscoop/kijker heet.
http://www.quirumed.com/nl/Catalogo/ver/3043/Kijkers
En die heb je in allemaal verschillende soorten en maten en dus ook allemaal verschillende namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de moeite. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat is een zogenaamde 'Surgical Loupe'.
Ze zijn d'r in verschillende varianten...