Kun je flauwvallen door oververmoeidheid?

Mijn vraag is dus kun je flauwvallen doordat je heel moe bent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat kan zeker zoals je nog wel meer klachten kan krijgen van oververmoeiheid

In principe niet. Oververmoeidheid leid tot concentratieverlies en een verminderd reactievermogen. Andere symptomen zijn er eigenlijk niet. Tenzij je bijvoorbeeld een aantal dagen niet slaapt, dan zul je gewoon in slaap vallen. Toegevoegd na 10 minuten: Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat slaapdeprivatie voor mensen over het algemeen minder ernstige gevolgen heeft dan voor dieren. Het onderzoek heeft o.a. aangetoond dat slaapdeprivatie leidt tot slaperigheid en een verminderd cognitief functioneren. Dit blijkt o.a. uit vergeetachtigheid, tragere reacties op prikkels uit de omgeving en het maken van fouten in taken die aandacht en concentratie vereisen.[2] Het kan ook leiden tot emotionele overgevoeligheid[3]. Bij langdurige onthouding van slaap (bijvoorbeeld enkele nachten aaneen helemaal niet slapen) kunnen soms hallucinaties optreden. Het lichamelijk prestatievermogen lijkt daarentegen minder schade te ondervinden van slaapdeprivatie.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapdeprivatie

Ja dat kan heel gemakkelijk. Je lichaam raakt zo overbelast dat je daar alles van kan krijgen. Zo als flauw vallen erge hoofdpijn spierpijn zelfs hoe gek ook, kan je zelfs niet slapen.

je kan flauwvallen omdat je heel moe bent, maar dan moet je echt meerdere dagen niet geslapen hebben..

Jazeker kan dat maar er zijn ook mensen die nooit slapen en door middel van sun chasing en mediteren bijna geen slaap meer nodig hebben. Volgens mij zit dit allemaal hoe sterk je wil is om wakker te blijven. In de westerse wereld word je van baby af aan geleerd 8uur te slapen en 3x per dag te eten. Kijk je naar de aziatische wereld dan is dat al een stuk minder. T is maar wat je gewent bent denk ik.

Ja je kan zeker flauwvallen als je heel moe bent, als je bijvoorbeeld heel weinig slaapt of helemaal niet.

Het kan, al zal er vaak wel meer aan de hand zijn. En flauwvallen en extreme vermoeidheid kunnen natuurlijk samen voorkomen, met een gezamelijke oorzaak. Flauwvallen gebeurt als je hersenen tijdelijk (te) weinig zuurstof krijgen, doordat bijvoorbeeld je bloeddruk erg laag is. Dan wordt er even niet genoeg bloed rondgepompt, en de reactie van je lichaam is dan om zichzelf te beschermen: je verliest het bewustzijn. Daardoor val je ook nog eens, zodat er weer meer bloed naar je hoofd stroomt. Je kunt flauwvallen als reactie op angst of stress, of doordat je uitgedroogd bent (weinig volume=lage bloeddruk) of te weinig hebt gegeten (door o.a. lage bloedsuiker). Maar ook bij veel pijn, koorts of uitputting kan je lijf op deze manier reageren. Sommige mensen vallen snel flauw, die zullen misschien inderdaad sneller flauwvallen van 'alleen' vermoeidheid. Over het algemeen zou ik zeggen dat die vermoeidheid wel heel extreem moet zijn, óf samen moet gaan met andere factoren om flauwvallen te veroorzaken. Maar wanneer je echt zo uitgeput bent dat je lijf helemaal tot het uiterste is gedreven en niets meer aankan, dan kan ik me zeker voorstellen dat je van pure uitputting flauwvalt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100