Wat voor persoon kan ik naar de huisarts sturen om te laten onderzoeken of zij/hij werk wel goed doet?

Want mijn vriendin ligt in het ziekenhuis omdat zij een onsteking in haar nier heeft, de huisarts zei dat ze een spier verrekt had...Niet dus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

het enige wat je kunt doen is het medische tuchtcollege informeren. Maar of je hiermee wat bereikt is de vraag. het is heel vervelend voor je vriendin maar ook huisartsen kunnen wel eens een vergissing maken. dat wil niet direct zeggen dat ze hun werk niet goed doen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad niet verwachten van een huisarts dat deze altijd 100% correct optreden. Als er sprake is van nalatigheid is het uiteraard een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook gewoon vragen om uitleg.
Inspectie van de Gezondheidszorg bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin met een gesprek. Sommige ziektebeelden geven nagenoeg dezelfde symptomen. Daarna kun je vaak naar een klachtencommissie. Informeer hiernaar.

Daarna komen pas stappen als inspectie e.d.

Dikke kans dat je er vrij snel uit bent. Ook een huisarts stelt geen verkeerde diagnose voor zijn plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 een huisarts is ook een mens, praat samen, dat kan al veel oplossen.
Dit is mij ook overkomen! Blindedarm ontsteking, en ik wordt naar huis gestuurd. ( gaat binnen een paar dagen over, uhm niet dus) dat zeggen zoveel huisartsen tegenwoordig -,-'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen oplossing, eerder een andere huisarts zoeken die beter is, je moet dan wel eerlijk melden waarom je een ander wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval zou ik eerst de arts in het ziekenhuis eens vragen of die kan verklaren dat de huisarts dit niet eerder opgemerkt heeft. Soms is er een hele logische verklaring voor. Als ik morgen met vage buikpijn bij de huisarts kom, zal die misschien aanraden het nog eens even aan te kijken. Krijg ik overmorgen ergere pijn, dan schrijft hij misschien een laxeermiddel voor. Heb ik dan een dag later ook koorts en zulke erge pijn dat ik 's avonds de huisartsenpost bel, dan sturen ze me door naar de SEH op verdenking van een blindedarmontsteking.

Binnen de medische wereld heeft de laatste arts altijd gelijk. Soms begint een aandoening met milde of vage klachten, en wordt het geleidelijk erger. Soms is er een atypische presentatie, of vergeet de patiënt belangrijke relevante achtergrondinformatie te vermelden, waardoor de arts niet direct doorheeft in welke richting iets gezocht moet worden, en er daardoor niet aan denkt om navraag te doen over bepaalde andere symptomen.

Als er echt sprake is van iets wat de huisarts eerder had kunnen weten, en die daar duidelijk niet juist op gehandeld heeft, kun je een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege De Inspectie (hier genoemd) doet niet zozeer onderzoek naar individuele gevallen, maar onderzoekt algemene kwalitatieve normen. Zo is met betrekking tot huisartsen pas een onderzoek gedaan naar de telefonische bereikbaarheid. Het tuchtcollege behandelt zaken waarbij een zorgverlener wordt aangeklaagd omdat een patiënt vindt dat die zijn/haar werk niet naar behoren heeft gedaan, dus nalatig is geweest of verkeerd heeft gehandeld.

Het is echter de vraag of dit tuchtrechtelijk gezien verwijtbaar is. Het tuchtcollege kijkt niet naar of de arts een juiste diagnose heeft gesteld, maar of de arts naar beste kunnen heeft gehandeld, en dus in alle redelijkheid tot deze conclusie en dit advies heeft kunnen komen. Vergissen is immers menselijk: verkeerde diagnoses worden dagelijks gesteld, omdat - zoals ik eerder beschreef - diagnostiek vaak een proces is, en minder zwart-wit dan je zou denken. Geneeskunde is nu eenmaal geen exacte wetenschap. Een verkeerde diagnose is dus lang niet altijd verwijtbaar. Wél verwijtbaar is het als een arts door nalatigheid onjuiste adviezen geeft, en bijvoorbeeld een patiënt niet opvolgt terwijl hij kon weten dat bij een toename van klachten een aandoening levensbedreigend zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tekst is zo lang dat ik wel een plusje moet geven :D +