Bestaat zwart haar?

Een paar vrienden hebben een discussie of zwart haar bestaat, want twee van m'n vrienden zeggen dat het donker bruine haren zijn en veel en dicht op elkaar zitten waardoor het zwart lijkt. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K
ohohboyboy23
een jaar geleden
In NL komt het niet voor onder de blanke Germanen. In de rest van de wereld is het juist de meest voorkomende haarkleur (inclusief in de stereotypisch roodharige Keltische landen van Ierland, Schotland en Wales). Kelten zijn veruit vooral zwartharig, in mindere mate rood, in nog mindere mate bruin en blond.

Het beste antwoord

Ja, zwart haar bestaat.

Wiki zegt:
"Zwart haar is een haarkleur die gekenmerkt wordt door een diepzwarte kleur, i.e. donkerder dan bruin haar.

Zwart haar is tegengesteld aan blond haar, en dit verschil wordt door een grote aanwezigheid van melanine veroorzaakt. Deze haarkleur is de courantste bij mensen van niet-blanke oorsprong, ofschoon ze bij alle etnische groepen terug te vinden valt.

Zwart haar treft men vooral aan bij mensen van mediterrane, Aziatische, Arabische, Afrikaanse en Australische (aborigine)-afstamming; de kleur is zeldzaam in noordse landen. Evenwel komt een sterke zwartharige populatie voor onder de Keltische volkeren van Wales, Cornwall, Ierland en het westen van Schotland, waarbij deze zwarte haarkleur vaak met een bleke huidskleur samengaat.

Zwart haar komt in meerdere texturen voor. Zo hebben veel mensen van Afrikaanse of Melanesische origine zogenaamd kroeshaar, terwijl steil zwart haar gebruikelijk is bij Aziaten of Amerikaanse indianen. Men treft zwart haar onder andere aan bij mensen, honden en katten.

In de gothic-subcultuur is zwart een toonaangevende tint; bijgevolg drukken diegenen die zich met deze cultuur wensen te identificeren hun voorkeur vaak uit door hun haar zwart te verven."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_haar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan je versekeren dat mijn haar 100% zwart is! Indien nodig stuur ik je een foto van 1 haar van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart haar bestaat 100% bruin is bruin zwart is zwart

maar zwart is geen kleur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zwart haar bestaat.

"...zoals haarkleur. En als één kopie van een chromosoom "A" zegt, en de tweede kopie "B", dan zal het eigenlijke resultaat A zijn, of B, of wel een mengeling. Wanneer toegepast op haarkleur: indien iemand op de ene kopie een gen voor blond haar heeft, en de tweede persoon een gen voor zwart haar, dan zal die persoon in feite "zwart-blond" haar hebben, maar je zal het blonde niet zien omdat ook zwart aanwezig is: kortom, die persoon zal zwart haar hebben. Als iemand echter twee genen voor blond haar heeft dan zal die persoon ook blond haar hebben, omdat het niet wordt gemaskeerd door een ander kleur.
Nu zijn we er bijna hoor. Wat je nu nog moet beseffen is dat haarkleur meestal in bepaalde gebieden geëvolueerd is naargelang de specifieke klimaatomstandigheden. In streken waar er veel zon is, zal de huid- en haarkleur meestal gekleurd zijn, omdat dit een betere bescherming biedt, bv. tegen huidkanker. Daar zullen praktisch alle mensen dus zwart haar hebben, ook al bv. in Italië en Spanje. Kom je echter in het noorden (bv. Scandinavische landen), dan speelt de zon minder een rol en is dit zwart haar niet nodig en zal je zien dat de meeste mensen blond haar hebben. Kom je in de tussenliggende gebieden (zoals bij ons) dan vind je een mengeling van beide terug, met mensen met blonde genen, zwarte genen, en de combinaties, en dus ook blond haar maar vooral zwart haar (aangezien zwart + blond = zwart). Nu heb ik enkel op zwart en blond gefocust voor de eenvoud, maar in feite is het principe voor bruin en ros haar net hetzelfde. Zo is zwart ook dominant op ros (zijnde: zwart gen + ros gen = zwarte haarkleur)."