Hoe zorg ik dat ik het minder koud krijg? (Wat helpt goed tegen de kou?)

In de winter heb ik het ALTIJD heel koud en raak ik snel verkouden. Wat valt daar nou tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nb: verkouden wordt je niet van kou, maar van een virus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag! Heb ik ook altijd :D
flyingcrow
12 jaar geleden
Hier staan heel veel goede tips bij,ik heb alles doorgespit om een vriendin te helpen die ook met dit probleem zit.
Die doet veel aan sport hardlopen wandelen ,ze kleedt zich ook goed ,laagjas,thermo_ondergoed wollensokken etc,ze probeert alles,maar ze heeft echt veel last van kou Daartegenover rent ze als een hert ook als het ruim dertig graden is en anderen het niet meer kunnen,en stopt alleen als volgens deskundigen niet verantwoord is
Het enige wat ik ze aan kan raden is meer te drinken ook al heeft ze geen dorst Ze drinkt nogal weinig Wie weet is ze ermee geholpen!
flyingcrow
12 jaar geleden
Eten doet ze ook gezond maar wel voldoende(aanvulling)

Antwoorden (34)

Dikkere truien
Kachel hoger
Met dekentje op de bank
Muts op en handschoenen
Sjaaltje om
Oorwarmers
Dikke schoenen
Haar laten staan op alle plekken
Huis laten isoleren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En natuurlijk warme sokken
Verwarming lekker hoog, heeel warme, zachte sokken dragen, want als je voeten warm zijn, is de rest van je lichaam vaak ook warm, en pak je als je naar buiten gaat goed in. Winddichte jas is altijd handig, en een sjaal om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleding in laagjes dragen: dus bijv 2 dunne t-shirts i.p.v 1 sweater. Ik draag dan altijd thermo-ondergoed (bij de Zeeman, 8 euro voor een long-john en hemd) daaroverheen een col-shirt (van de markt) en dan gewoon een goede broek en trui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@freekfluweel, je hebt helemaal gelijk ! Kleding in laagjes en thermo-ondergoed .
( Btw, ik snap eigenlijk niet, dat men zelf niet op dit idee komt )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad: Laagjes is warmer dan 1 dikke laag.
+
Het helpt om veel lagen over elkaar aan te doen en het is meestal ook heel erg lekker om thermokleding aan te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je griep aan voelt komen gebruik dan nysyleen het helpt echt als je het volgens gebruiksaanwijzing gebruikt.te koop bij reform winkel of apotheek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helpt echt hoor. Ik gebruik het ook altijd en zelfs een stugge boer die ik ken, die er niets van moest hebben, maar ontzettend ziek was, die vroeg mij er om. Ik had hem overgehaald om het in te nemen, maar nee, dat kende hij niet en het was rotzooi, zei hij. Toch probeerde hij het, om mij een plezier te doen, de volgende dag vroeg hij meteen of ik meer voor hem had. En iedere keer als hij ziek is, dan belt hij mij om te vragen of ik wat kan komen brengen. Ik neem 3 pilletjes zodra ik me ziek voel worden. Als ik al ziek ben dan neem ik 2 per keer, meerdere keren per dag. Je voelt je minder ellendig.
Hete kruidenthee drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een vriendin doet is wat meer slapen ze heeft in de winter meer energie nodig dan in de zomer want je moet gwn de (kachel ) op stoken om het zo maar te zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vele geven oplossingen voor het gevolg van je kou. Zoek naar de oorzaak. Mogelijk neem je te weinig calorieën tot je. Eet wat meer of wat vaker zodat je eigen kachel je warmer houd. Denk vanwege je verkoudheden aan voldoende vitaminen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Eindelijk iemand die wat verder denkt dan
externe factoren: PLUS
Bij volwassenen is het net als bij baby'tjes: als de voetjes warm zijn, is alles warm.
Dikke sokken in je schoenen en evt. thermo-inlegzooltjes. Binnenshuis lekkere warme sloffen dragen, en een kwartiertje voordat je naar bed gaat je elektrische dekentje aanzetten. Nee, niet alleen voor bejaarden, ook voor koukleumen. Als je eenmaal in bed ligt, kan hij meteen weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Meerdere lagen dragen als isolatie.
2. Drink en eet warme dingen.
3. Neem een warme douche.
4. Draag dikke sokken.
5. Beweeg veel.
6. Denk niet aan de kou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het ook altijd koud in de winter. Maar nu niet meer! Ik heb het ondergoed van Damart ontdekt. Thermolactyl, de legendarische vezel van Damart, heeft een thermoregulerend vermogen.

Er zijn 5 niveau’s van lichte warmte tot extreme warmte. Ik was zo een koukleum dat ik gekozen hebben voor niveau 5. Ik kan je verzekeren, dan heb je geen kou meer. Ze verkopen ook heerlijke zachte, warme sokken en pyjama's :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hemdjes blijven na het wassen heerlijk zacht en zonder pluisjes. Ik droog ze wel niét bij een warmtebron en zéker niet in de droogautomaat! (heb dat ooit eens gelezen bij de instructies).
Ik heb ook een hele gevoelige en droge huid en heb er helemaal geen last van.
Van de levertijd ben ik niet op de hoogte. Ik heb een Damart winkel in de buurt :))
Misschien ben je in de winter veel minder aktief dan in de zomer en zit je teveel stil.
Maak met mooi weer eens een stevige wandeling, zodat je bloed wat beter gaat stromen.
Het beste hoor !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkouden word je niet van de kou. Je word verkouden omdat je veel binnen zit, met mensen. Je word besmet met het virus. Ga er regelmatig naar buiten. Maak een lekkere wandeling. Via internet heb je mooie routes in je buurt. Als je weer thuis bent zet een pot thee. Neem verder een warm huispak en een fleece deken. Zet de verwarming niet al te hoog, dan wordt de lucht te droog en je lichaam warmt zelf niet meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad@Platje, je wordt niet verkouden van de kou, maar van mindere weerstand !
Lekkere gezonde wandeling, daar hebben mensen, helaas tegenwoordig geen tijd meer voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen tijd is geen prioriteit. Als je een hond hebt moet je wel. Dat is dan weer een voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee verkoudheid is een virus. Dat krijg je van iemand anders, niet een verwarming.
Van `koud hebben` wordt je niet verkouden. Wanneer je minder weerstand hebt, neem je sneller een verkoudheidsvirus over. Kleed je lekker aan met `laagjes`,zoals je in enkele vorige antwoorden hebt gelezen,om het niet snel koud te krijgen.
(vroeger deed men nog een krant onder de trui wanneer men ging schaatsen of moest fietsen en... dat was heel effectief)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niksvoeten! Je verliest je warmte het meest via je hoofd!! Dus muts of veel haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vaker koude voeten dan een koud hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is echt je hoofd. Als je ooit in extreme kou bent, zorg voor een muts. Het gaat niet om wat je voelt maar om hoeveel lichaamswarmte je verliest.
Thermo legging aantrekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf nog al een natuurfreek en kijk in dergelijke gevallen naar de natuur hoe ze daar dit soort problemen oplossen.

Elk dier dat niet weggekropen is en een winterslaap houdt maakt nu extra vet aan via de de poriën in de huid, dit vet verdeelt zich over het lichaam en geeft ze bescherming tegen de kou.

Doordat wij slimme mensen een verwarming hebben uitgevonden produceert ons lichaam bijna geen vet meer om ons te beschermen tegen de kou.

Een echte koukleum zou dus baat kunnen hebben aan het invetten van de huid, vele huidzalven die een beschermende werking hebben kan daarvoor gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de zeer goede tips, is er ook een kwestie van wennen. Na een tijdje in de winter kan je meestal beter tegen de kou, dan als het begin van de winter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je thuis komt met koude handen, moet je even onder een KOUDE kraan houden niet ijs koud maar iets onder lauw...

Ook als je het warm hebt moet je geen extra koude koele druipende cola drinken uit reclames, maar een beetje lauw/heet water.

en dikker aankleden, meer bewegen en misschien een beetje alcohol ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Géén alcohol: dat maakt dat de bloedvaten wijder worden (vasodilatatie, het ontspannen van de kringspiertjes rond de bloedvaten waardoor de vaten verwijden). Hierdoor gaat het bloed gaat trager stromen. Door het grotere oppervlak van de bloedvatwand en het trager er langs stromende bloed koelt het bloed af, en wordt het koud verder getransporteerd naar elk nog warm plekje in je lichaam! Dus NOOIT alcohol "tegen" de kou drinken, werkt totaal averechts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS. de andere adviezen zijn wel goed!
M'n moeder zegt altijd: als je koude voeten hebt, moet je je hoofd bedekken. (Ze heeft gelijk: je hoofd is relatief groot, en daar verlies je veel warmte.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets actiefs gaan doen; van lichaamsbeweging word je warmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb/had ik het ook altijd erg koud. Ik heb me een keer laten bloedprikken bij de dokter en wat bleek?: Ik heb een erg laag HB-gehalte, wat betekent dat je een ijzer tekort hebt. Nu heb ik staaltabletten wat mijn hb-gehalte weer wat omhoog haalt. Hierdoor heb ik het nu minder koud. Misschien een idee om dan een keer je bloed te laten controleren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf inpakken met zilverfolie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drink genoeg water. Water is nodig om de temperatuur in je lichaam op peil te houden. Als je te weinig drinkt, dan krijg je het zeker koud. En zorg voor warme voeten. Als je voeten koud zijn, dan is het moeilijk warm te worden.
Voor buiten: er zijn van die handwarmers te koop, die zorgen er voor dat je onderweg lekker warme handen kunt hebben.
Voor in huis, bijv bij tv of achter pc, lekker een voetenzak. (kijk uit bij opstaan, dat je niet zo weg wilt lopen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verhaal gaat over een vriend die altijd in de winter vreemd wordt aangekeken. Krijgt commentaar van elk oud vrouwtje op straat. Dit komt omdat hij altijd ook al sneeuwt het enkel alleen een T-shirtje draagt. Heb je het dan nooit kou vraag je je dan af. Maar er zit vele theorieën achter. Dit interesseerde mij en ben naar die ‘’theorieën’ gaan vragen.

Het zit allemaal tussen je oren zegt hij. Je moet gewoon niet zo met de kou bezig zijn. Een techniek om het te vergeten. Hij verteld het dan heel mooi dat je de kou moet symboliseren met een A4te waar groot kou op geschreven staat. Van dit A4tje moet vervolgens een propje maken en zo diep mogelijk in je lichaam verstoppen. Je moet ook nooit gaan bibberen. Dan geef je toe aan de kou en krijg je het ook koud. Daarnaast moet je in de zomer zolang mogelijk niets over je T-shirtje doen. Zo lang mogelijk tot diep in de winter. Je lichaam went dan aan de kou omdat het geleidelijk kouder word kan je lichaam er makkelijk aan wennen. Ook na een warme douche zet ik hem een tijdje op zijn koudst. Hierdoor is het nooit kou als je uit de douche vandaan komt.

Het heeft ook veel met acceptatie te maken. Als het koud is en je draagt een vest of jas en je hebt het nog steeds fris dan denk je bij je zelf: ‘waarom heb ik het nog steeds koud, moet ik me nog warmer aankleden?’waarneer je dan een T-shirt draagt dan heb je het ook fris dan denk je dan bij je zelf: ‘natuurlijk heb ik het fris ik heb alleen een T-shirt aan’ en waardoor je het gaat accepteren.

Er bestaat ook een man in Nederland die ook wel bekend staat als de Iceman.
Deze man heeft de Mount Everest beklommen met alleen slechts een boxer aan. Hij verteld ook dat het gewenning is. Hij haalt daarbij de oudheid er bij. In de ijstijd hadden ze ook niet veel kleren aan, maar deze mensen uit die tijd waren er aan gewend. Je kan je lichaam zo trainen dat het er gewend aan raakt.

Mijn conclusie is dan ook als volgt dat je het zowel mentaal als fysiek kan trainen. Maar je moet er wel doorzet vermogen voor hebben en de kou accepteren. Nog een laatste tip van die vriend: ‘diep blijven ademhalen’
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf verwarmen aan het warmste plekje in je eigen lichaam.
Als je bij jezelf kunt aangeven wat nu het koudste plekje is, dan kan je ook aangeven wat nu eigenlijk het warmste plekje is. Dat plekje kan je gebruiken om zich uit te breiden en jezelf te warmen en te laten doortrekken tot heel je lichaam. Alsof je bij een lekker warme haard zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker veel hete soep en/of thee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar je liefje gaan en vragen als hij jou wil verwarmen. Of hem eens goed kussen en knuffelen :)
Geloof me je krijgt er warm van <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het warmte gevoel verbeteren door een trui aan te doen of de kachel hoger te zetten , maar je innerlijke warmte versterk je best door vitamine rijk te eten, en je bloedsomloop te verbeteren door vaak bewegingen te doen of aan sport te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sporten!!!! door te sporten stimuleer je je bloedsomloop waardoor je het minder snel koud zal krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen proberen om de 2 uur iets te eten, dit houd je energie verbranding op peil. En bij de verbranding van energie komt in je lichaam warmte vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Warm bad of warme douche.
2) Magnetron-sloffen, er zijn special sloffen/sokken op de markt die een gevulde zool hebben met bijvoorbeeld een kersenpitten/lavendelvulling erin. Die doe je aan iedere kant 1 minuut in de magnetron en je kruipt fijn op de bank of in bed met de slofjes aan. Heerlijk! Wist je trouwens dat alles van katoen rustig 2 minuten in de magnetron mag? Dus ook een douche-handdoek bijvoorbeeld, die kan je dan lekker in je nek leggen en nummer 2 achter je pyama of trui op je rug. Ik durf te wedden dat je het nu lekker warm hebt :-)
Mijn man heeft Fibromyalgie dus ik noem mezelf maar een ervaringsdeskundige haha...
En voor de rest: meer aantrekken. Ook weer niet teveel, als je nu al begint met bontlaarzen, handschoenen en dergelijke, kan je dadelijk als het echt vriest helemaal niets hebben.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thee drinken en veel douchen! En je moet zorgen dat je handen en voeten warm blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke dag een theelepel honing tegen verkoudheid
Elke dag met koud water douchen (weerstand)
Laagjes kleding
Vetlaagje kweken