Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat helpt concentratie te verhogen?

Ik heb aankomende week een belangrijke SE-week (toetsenweek) waarbij ik elke dag wel 1 of 2 belangrijke SE's heb. Ik moet hier heel veel voor leren. Vaak is het zo dat ik mijn concentratie snel verlies, of dat ik gauw vermoeid raak. Wat kan hiertegen helpen? Ik houd niet echt van koffie, dus andere ideeën zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik herken je probleem. Wat voor mij in iedergeval wel helpt is er voor te zorgen dat er geen dingen in je leeromgeving liggen waardoor je kunt worden afgeleid. (dus niet studeren en ondertussen je mail check e.d. )
Wat ook kan helpen is voor jezelf een kleine planning te maken, van zo tot zo laat leren en dan even ontspannen etc. Verder, goed eten en voldoende slapen!
Succes met je SE's!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van Omega-3 capsules ga ik (persoonlijk) helderder denken.

Toegevoegd na 59 minuten:
en: Gember
(met mate gebruiken).

Toegevoegd na 1 uur:
Probeer het gember eens uit, je zal zien dat het je een aardige mentale opkikker geeft.
(Pas op dat je er niet verslaafd aan raakt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmaat: elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed, op het zelfde tijdstip opstaan (voldoende slapen). Regelmatig eten: ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande tips, ik nam altijd een rolletje druivensuiker mee voor wat extra energie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan helpen om een planning te maken waarbij je rekening houdt met jouw spanningsboog - plan daarbij vooral ook ontspanningsmomenten in! B.v. 1 of 1,5 uur leren en dan een half uurtje naar buiten; wandelen of sporten (liever dan bij pc of tv hangen, daar rust je niet echt van uit). Wissel (voor jou) zware en minder zware vakken met elkaar af. Niet het moeilijkste voor het laatst bewaren.

En dan... jezelf natuurlijk een beloning in het vooruitzicht stellen, b.v. mogen GV-en als je klaar bent ;-)
Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je groeiende lichaam heeft voldoende slaap nodig om je te helpen bij je fysieke ontwikkeling en je hersens de gelegenheid te geven de vele nieuwe begrippen en emoties te verwerken waar je elke dag mee te maken krijgt. Maar veel tieners houden er een dagindeling op na die weinig tijd voor slaap overlaat. Een neuroloog merkt op: „Het organisme zal het aantal uren slaap waar het recht op heeft niet vergeten. Integendeel, het zal het altijd onthouden en plotseling een rekening presenteren die zich laat vertalen in vlagen van geheugenverlies, concentratieproblemen en trager denken.”
Sommige onderzoekers geloven dat eenvoudig een of meer uur extra slaap per nacht iemands concentratievermogen sterk kan verbeteren. Maar het is verstandig voldoende rust te nemen om doeltreffend te kunnen functioneren.

Een ander probleem kunnen de eetgewoonten zijn. Vetrijke en suikerhoudende voedingsmiddelen vallen bij tieners in de smaak. Onderzoekers zeggen dat hoewel junk food misschien heel lekker is, het de mentale alertheid schijnt af te remmen. Uit studies blijkt tevens dat de mentale prestaties afnemen na een maaltijd van koolhydraten, zoals brood, graanprodukten, rijst of pasta. Misschien komt dat doordat koolhydraten de hoeveelheid serotonine, een chemische stof, in de hersens vermeerderen en maken dat iemand zich doezelig voelt. Sommige voedingsdeskundigen raden dan ook aan om vóór een activiteit waarvoor je mentaal wakker moet zijn eiwitrijk voedsel te nuttigen.

Mijd te veel tv kijken games of internet, Vaardigheden als, tekenen, schilderen, het leren bespelen van een muziekinsturment kunnen je concentratievermogen vergroten

Je emoties kunnen ook een bron van afleiding zijn. Je probeert je te concentreren op datgene wat je leest of waar je naar luistert, maar je merkt dat je aan andere dingen zit te denken. Je schommelt tussen verveling en opwinding, neerslachtigheid en opgetogenheid.

Hoewel iemand kan menen dat een zachtjes spelende radio de concentratie niet verstoort, zou het goed zijn te proberen zonder de radio te studeren. De concentratie zou dan zelfs nog groter kunnen zijn. Het is het proberen waard.

Nog een hulp is je een doel te stellen waarna je jezelf beloont. Jezelf een specifiek doel stellen — laten we zeggen een deel van een huiswerkopgave af hebben — voordat je de televisie aanzet of je je lievelingsmuziek gaat draaien, kan je motiveren om je te concentreren. Zorg er wel voor dat het doel dat je jezelf stelt redelijk is.

succes met je toetsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing