Waarom wordt ik duizelig als ik snachs rook?

Als ik s nachs even een sigaretje opsteek voel ik me opeens lichter
Dan dat ik over dag bijna een pakje rook

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Er zijn redenen zat waarom je duizelig wordt tijdens het roken: de rook bevat het giftige koolmonoxyde-gas waardoor er minder zuurstof in je hersenen komt, het bevat ook teerdeeltjes die zich vastzetten in je longblaasjes en zo de opname van zuurstof bij het ademen verminderen, en ook nicotine heeft rechtstreekse invloed op je hersenen.

Beschouw het als een waarschuwing van je lichaam.

Toegevoegd na 32 seconden:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/11593
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit gebeurt vaak bij mensen die hun eerste sigaret roken of een lange tijd al niet meer gerookt hebben.
In het menselijk bloed zit namelijk een stofje genaamd hemoglobine. Zuurstof en koolstofdioxide binden zich aan de hemoglobine. Dit om het transport mogelijk te maken tussen longen, bloed en weefsels.
Zoals iedereen wel weet krijg je bij het roken van een sigaret ontzettend veel koolstofdioxide binnen. Deze koolstofdioxide bindt zich dus aan de hemoglobine. Hierdoor blijft er minder hemoglobine over voor de zuurstof. Bij duizeligheid heb je dus te maken met een zuurstof tekort. Omdat je hersenen de meeste zuurstof verbruiken uit alle organen van je lichaam, wordt je brein natuurlijk het eerste 'aangetast'. Gevolg; duizeligheid!

Hemoglobine zit op de rode bloedlichaampjes. Dus mensen die weinig rode bloedlichaampjes hebben, zijn dus gevoeliger voor deze duizeligheid. Dus mocht je last hebben na het roken van je eerste sigaret, van extreme duizeligheid of zelfs flauwvallen, zou het kunnen wijzen op bloedarmoede. Laat dit dus checken!

Als je veel sigaretten rookt, past je lichaam zich hier natuurlijk op aan (o.a. door meer rode bloedlichaampjes aan te maken). Deze aanpassing is echter minimaal, omdat de nicotine het proces van duizeligheid na verloop van tijd verdoofd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik rook zelf ook, en merk hetzelfde...Je lichaam moet dan weer wennen aan de koolstofdioxide.
Een voordeel lees ik uit deze tekst....We hebben veel rode bloedlichaampjes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker als je al even niet gerookt hebt ?
Je aderen knijpen dan samen waardoor de bloed doorstroming minder word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste; je hoort te gaan slapen snachts. En je moet nog wennen.