Hoe houd je het hoofd "koel" in het Turks stoombad? en waar is dat goed voor? wat zijn de voor-, nadelen? zie uitleg...

vanuit de Ayurveda leer je dat je het hoofd koel moet houden. daar is dan ook wel een stoomkist, waar je in gaat zitten en het hoofd er boven uitsteekt.
in een 'gewoon' turks stoombad kun je met de waterslang elke 30 sec. bijvoorbeeld het hoofd natspuiten.

Toegevoegd na 11 uur:
het gaat mij vooral om dit gegeven:
het hoofd letterlijk koel houden.
wie weet daar meer van?

dat je bij saunagebruik moet afkoelen is mij bekend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
heerlijk zo'n stoombad, het werkt bij mij goed tegen puistjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaah reinigt de huid goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet toch uit de sauna in het koude water springen of een koude douche nemen? Tenzei je last van je hart hebt mag dat niet ivm hartaanvallen had ik een x gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Maris1990: je doet er goed aan na de sauna af te koelen en te rusten; of je dit doet door een verkoelende/koude douche, of door buiten in de regen te lopen of jezelf met ijs/sneeuw in te wrijven, maakt niks uit. Als je hartklachten hebt, doe je er wel verstandig aan dit gematigd te doen.

Antwoorden (1)

Als je in een Turks stoombad af en toe je hoofd verkoelt en wat koud water drinkt, kun je het langer vol houden. Dus beter uitzweten en ontspannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje Sherpa. het hoofd verkoelen, bijv natspuiten met de koude waterslang die daar hangt? om de minuut of zoiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij prettig vindt.