Hoe zorg je ervoor dat je relaxt bent voor en tijdens een presentatie?

Tijdens presentaties heb ik teveel last van zenuwen en daardoor lopen mijn presentaties in de soep. Hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Wat ik nu ga zeggen is natuurlijk ethisch niet verantwoord, maar ik rook, als ik gespannen ben een jointje vantevoren. Zorg dat je die ochtend niet te laat uit bed bent gekomen, en drink drie kwartier á een uur voor je presentatie lekker een kopje koffie met een jointje erbij.

Voor mij heeft het ontzettend goed gewerkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha toen was ik alles vergeten.! Maar het werkt wel sommige mensen, krijgen een praatbek jongen urenlang.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik word kalm in mijn hoofd en struikel daardoor niet meer over woorden. Als een soort spraakwaterval, geen speld tussen te krijgen maar tóch duidelijk en kalm. Toch is het iets dat je een keer zult moeten proberen bij een niet zo belangrijke presentatie. Dan weet je of je bij de selecte groep hoort van mensen waarbij het helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of President, misschien DENK je alleen maar dat het je helpt omdat je rustiger bent, maar lijkt de presentatie uiteindelijk nergens meer op. Net als mensen die dronken zijn en DENKEN dat ze lollig zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Dounja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben dan ook leuk, echt waar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Het werkte.

Andere antwoorden (11)

Het belangrijkste bij presentaties is dat je weet waar je het over hebt! Als je een presentatie doet en je twijfelt zelf aan wat je presenteert, dan sta je ook niet prettig voor een groep. Verdiep je dus heel goed in het onderwerp en breng dingen niet te stellig over als je er niet zeker over bent. Heb je zelf vragen of twijfels over het onderwerp, laat dat dan aan je publiek weten! Zorgt voor interactie en het maakt dat jij niet gewichtiger hoeft te doen dan je bent.

Daarnaast is het fijn om al een keer te hebben geoefend. Als je niet van presenteren houdt, laat je dat vaak achterwege. Maar het is best fijn als iemand die jou goed kent alvast even op je presentatie heeft "geschoten". Vraag bijvoorbeeld een goede vriend om positieve en negatieve dingen op te schrijven.

Regel nummer 3: ken je presentatie! Maak hem ruim van tevoren en lees hem vaak door. Laat je niet verrassen door wat je zelf moet gaan vertellen.
Als je slides hebt, bedenk dan ook het verhaal dat je erbij wilt vertellen en schrijf dat voor jezelf in steekwoorden op. Bij veel presentaties is het niet erg als je die steekwoorden bij je houdt om af en toe even een blik op te werpen. Geeft jou zekerheid en het publiek het idee dat je niks vergeet!

Bijna iedereen is zenuwachtig voor presentaties. Zeker als het je beroep (nog) niet is, is het moeilijk. Bedenk je dat voor je "op moet". En bedenk dat het de meeste mensen niet eens zoveel uit maakt wat je komt vertellen. Maak het, kortom, niet belangrijker dan dat het is!

Oja, tenslotte: het moet "je ding zijn", maar je kunt het ook uitspreken naar je publiek. "Mensen, ik ben niet zo relaxt, maar ik ga jullie toch proberen iets duidelijk te maken, dus let op!" Dikke kans dat men er begrip voor heeft, of er zelfs met jou een beetje om kan lachen. Een zakdoek over je voorhoofd en het ijs is helemaal gebroken ;)

Zo, meer tips heb ik niet! Dus ik wens je heel veel succes met je volgende presentaties!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn persoonlijke trucje: ik stel me voor dat ik niet een presentatie moet geven, maar dat ik een acteur ben met de rol van iemand die een presentatie geeft. Klinkt misschien raar, maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij helpt altijd:
Een spiekbriefje met kernpunten
Goede inleiding/afronding in gedachten hebben, met nog een kleine herhaling van de belangrijkste punten
Luisteren naar evt. tussengegooide opmerkingen uit het publiek, en daarop gelijk ingaan
Oogkontakt maken met je luisteraars : anders sta je tegen een muur te praten ipv. tegen mensen.
Zorg, dat er iets te lachen valt, al is het maar in je inleiding dat je bloednerveus bent, omdat je dit niet iedere dag doet, en je staat te shaken in je tuig....
Geef aan, welke onderdelen van je presentatie jou moeilijkheden hebben gegeven toen jij er voor het eerst mee geconfronteerd werd - dit kweekt begrip, dat het voor jou ook niet allemaal gesneden koek is
Verwelkom iedere vraag, en zie het als bewijs ervoor, dat je presentatie interessant is geweest.
Houd het zo kort en bondig mogelijk
Suc7, je kúnt het !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, Suus - maar misschien moet ik eerst beter leren typen dan mijn 'twee-vinger-zoeksysteem'.....het duurt nl daardoor nogal lang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen spiekbriefje - maar een groot vel met grote letters! Anders valt 't zo op dat je naar zo'n klein briefje tuurt!
Gun jezelf een moment van ontspanning vlak voor je presentatie. Ga bijvoorbeeld even wandelen naar het bos, lekker bad of ff naar de sauna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbereiden, dat is het halve werk. Begin op tijd met het voorbereiden van je presentatie. Laat deze controleren door een deskundige. Kijk kritisch naar je presentatie en verplaats je in de luisteraars. Wat willen zij weten? Is mijn presentatie duidelijk? etcetera. Het helpt ook om een vast volgorde te houden en duidelijk vooraf te zeggen hoe lang een presentatie duurt en waneer men vragen kan stellen ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit probleem had ik ook en heb ik zo opgelost: Oefen je presentatie voor een video camera. Kijk hem terug en schrijf verbeter punten op. Herhaal dit 5 keer en laat dan je laatste filmpje aan mensen zien die niet bang zijn om kritiek te geven. Pas je presentatie weer aan en kijk op youtube naar de beste spreker ter wereld en pas dingen van hun toe in je eigen presentatie. Lees nog wat over lichaamstaal, trek je mooiste kleding aan en oefen je nieuwe presentatie nog 5 keer voor de camera totdat je niet meer jezelf de presentatie kan horen geven. Zorg dat je in je zelf geloofd dan gaan anderen ook in jou geloven. Oefen dus tot je er ziek van word voor de camera en dan gewoon je best doen! Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je 't publiek naakt voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij gekleed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al naar gelang wat 't beste ontspant :).
Borreltje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou een goede collega kunnen vragen er een duo presentatie van te maken, dan sta je niet zo alleen en is het voor het publiek meestal ook iets levendiger.

Ik roep altijd dat ik graag een 'interactieve' bijeenkomst wil hebben, waarbij men dus tijdens de presentatie vragen of opmerkingen mag stellen. Dat maakt het ook iets luchtiger, mits je de agenda en klok wel in de gaten blijft houden.
14 jaar geleden
ik doe altijd of er eigenlijk niemand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verruim je geest!