De dokter zegt dat ik een schmolrse in de l3 heb klopt dat dat een verzakking is?

Ik denk dat ik verkeerd ben geïnformeerd en wil het heel .graag weten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (3)

Ik denk dat het een schmorl's nodes is in je 3de lumbale ruggenwervel maar ik heb hier niet veel verstand van dus het kan ook iets anders zijn.

Op wikipedia zeggen ze trouwens dat een schmorl's node een uitsteeksel is.

Check de link dan zie je ook een plaatje van wat het precies is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ziekte van Schmorl is een prolaps van de nucleus pulposus van een tussenwervelschijf, een uitstulping dus.
Voor zover mij bekend is deze aandoening beter bekend als Hernia (nuclei pulposi)
De diagnose kan worden vastgesteld door het volgende:
-meestal is er pijn in de rug.
-wortelprikkeling van een of meer uittredende zenuwen, die zich meestal uit door uitstralende pijn in een been tot beneden het niveau van de knie.
-de pijn wordt erger als er aan de betreffende zenuw getrokken wordt, b.v. door het op de rug liggend gestrekt optillen van het betrokken been (proef van Lasègue).
-verminderde spierrekkingsreflexen in het aangedane segment (bij een hernia tussen 5de lendewervel en heligbeen b.v. vaak een verlaagde achillespeesreflex).
-het wordt vaak erger bij hoesten, niezen en/of persen.
Maar om dit met zekerheid vast te stellen is eigenlijk een CT-scan of MRI nodig.

De remedie is in eerste instantie gedoseerd bewegen, vaak in combinatie met pijnstillers en/of fysiotherapie.

Als je echt twijfelt aan de diagnose ben je altijd vrij om nogmaals contact op te nemen met je dokter om nog meer vragen te stellen. Kom je er dan nog niet uit overweeg dan een second-opinion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schmorlse Nodule zijn kleine hernia's, eigenlijk meer vergroeiingen waarbij de tussenwervels uitstulpingen hebben die in de wervels vastgroeien. L3 is het niveau van de wervel, ergens onderaan in de rug. Het klopt dus niet dat het een verzakking is.
Het beste ga je naar je huisarts voor een juiste uitleg van de diagnose, want wij zijn hier tenslotte geen artsen.