Hoe werkt een biologische klok?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze term wordt gebruikt voor verschillende dingen. Bedoel je 'biologische klok' als de druk die vrouwen vanwege hun leeftijd voelen om niet langer te wachten voordat ze zwanger raken, of bedoel je 'biologische klok' als het lichamelijke systeem waardoor je overdag wakker ben en 's nachts slaapt?

Het beste antwoord

Wakker worden voor de wekker gaat, een jetlag en avond- en ochtendmensen. Het heeft alles te maken met de biologische klok.

De biologische klok geeft de tijd in je lichaam. Het klokje zit in de hersenen en werkt door cellen die binnen ongeveer 24 uur veranderen en weer terug veranderen.
In deze cellen worden eerst veel eiwitten gemaakt, maar als er teveel eiwitten in zo'n cel zijn worden ze juist weer afgebroken. Dit proces blijft maar doorgaan.

De eiwitten geven een elektrische lading aan zo'n cel. In de hersenen wordt de informatie doormiddel van elektriciteit doorgegeven.
Dus samengevat, de biologische klok bestaat uit cellen in de hersenen die binnen ongeveer 24 uur veranderen en weer terug veranderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, helemaal duidelijk!

Andere antwoorden (2)

Een biologische klok werkt op ritmes
dag /nacht ritmes
bijna alle ritmes worden aangestuurd door hormonen

Toegevoegd na 46 seconden:
De biologische klok bestaat uit een grote hoeveelheid cellen in de hersenen. Deze cellen maken het 24-uurs ritme en zorgen ervoor dat het lichaam zich hierop afstelt. Het stukje hersenen waar dit zich afspeelt is niet groter dan 25mm³. De biologische klok regelt onder andere wanneer je moe wordt, wanneer je honger krijgt en heeft ook invloed op je lichaams temperatuur maar eigenlijk doet de biologische klok nog veel meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie link. . .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologische_klok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed... +1