Er zijn wel mensen die er pas later achterkomen dat de enkel gebroken is en hebben daarvoor nog op de enkel gestaan en " gelopen" Natuurlijk kan je er niet gewoon op lopen. Het zal heel erg pijn doen en je zal het gaan ontzien.
Maar in de meeste gevallen nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké Thanks voor de reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was mijn antwoord ook. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het dan wel over een kleine breuk hoor Ricko.
Niet, voordat je loopgips gekregen hebt. Een gebroken bot kan je nl niet belasten : het is één van de manieren (behalve een foto) om te controleren of er sprake is van een breuk : heel voorzichtig trekken aan één kant van de breuk, of heel voorzichtig duwen, zodat je de breuk als het ware op elkaar drukt. In beide gevallen : bij een breuk doet dit erge pijn.
Als de contouren van je onderbeen veranderd zijn, is er natuurlijk nóg minder twijfel.

Als de breuk geschroefd wordt, mag je na 2 of 3 weken heel voorzichtig gaan belasten voor 33 1/3 % : dit moet je oefenen bij de fysiotherapeut, op krukken en met een weegschaal. Na 2 weken dan 50 %, enz, tot je weer helemaal kan belasten. Voordeel is, dat het gewricht en de spieren eromheen dan niet verslapt, en de bewegingen blijft maken, die natuurlijk zijn, en je dus nauwelijks revalidatie nodig hebt : je kunt dus blijven doorwerken met krukken, of als je weer helemaal mag belasten, in een 'loopbaan', zoals bijv de horeca, kan je snel weer aan de slag.

Maar als er nog niets met een verse breuk gedaan is, kan je er dus absoluut niet op staan, laat stáán op lopen ( als je hele lichaamsgewicht dus op dat ene been rust als je een stap zet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht er aan of je altijd snel opgeeft of niet,
Al zou je het wel merken en zou je ook niet op kunne leunen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
licht er aan of je altijd snel opgeeft of niet?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, twijfelachtig. Heb je ooit een breuk gehad, dan weet je hoe pijnlijk dat is.
bij mij kwamen ze er na 4 jaar pas achter dat hij op drie plekken gebroken was geweest en mijn enkelband gescheurt en achillespees gescheurt hoe verklaar je dan dat ik kon lopen . zeg er wel bij met heel veel pijn ,maar ik ging op een gegeven moment aan mezelf twijfelen want wer van het kastje na de muur gestuurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 4 jaar? Mhhh, in combinatie met gescheude enkelband en achillespees en dan toch schoenen aan en lopen met veel pijn?
Het ligt er maar net aan wàt er gebroken is in je enkel en wat voor breuk het is.
De enkel bestaat uit meerdere botten, zie afbeelding (bron: http://www.ortho-care.eu/item.html&objID=4631 ).
Je hebt breuken die meer op een barst lijken en breuken waarbij een bot compleet verbrijzeld is.
Bij een 'barst' in een deel van de enkel waarbij je de druk nog enigszins kunt compenseren met spieren bijvoorbeeld, zul je door kunnen lopen, zij het met pijn.
Bij een breuk waarbij bijvoorbeeld een verbinding tussen twee botdelen wegvalt of waarbij een bot dat een dragende functie heeft echt doormidden is dan wel een breuk waarbij boteinden ten opzichte van elkaar verschoven zijn, zal dat veel meer moeite kosten en zal de pijn je vermoedelijk snel doen besluiten dat doorlopen zeer onverstandig is als je leven er niet vanaf hangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+