Kun je jezelf trainen in lange-termijn denken?

En hoe moet dat dan?
Ik denk namelijk dat ik een korte-termijn denker ben, waardoor ik vaak moeite heb met bijvoorbeeld afvallen, een langere studie, een carrière voor elkaar krijgen etc.
(Er spelen natuurlijk verschillende oorzaken mee maar ik denk dat dit wel 1 van de belangrijke pijlers is.)

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens: Een ander punt van mij is dat ik het moeilijk vindt dingen concreet te maken, ik ben vaak soms nogal vaag 8). Heeft dat met elkaar te maken?
(of is deze vraag nu ook te vaag, haha)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat dat kort- en lang termijn denken.
Of is dit zoeken naar een reden waarom je dingen niet afmaakt waaraan je begomnen bent en is een 'verkeerde' manier van
denken een oorzaak.
Ik ben iemand die door levenservaring niet veel verder kijkt dan een korte periode vooruit,.maar heb mijn zaakjes prima voor elkaar. Ik kan de link niet leggen tussen jouw probleem en de door jou gevonden oorzaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet is er wel degelijk een verschil tussen kort en lange termijn denken..Maar wat zou dan volgens jou de verkeerde manier van denken zijn en hoe kan ik dát dan oplossen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat een verkeerde manier van denken de oorzaak is.
misschien niet leuk om te horen, maar ik zou zeggen,.schouders er onder en er tegen aan.
Het komt bij mij over als een smoes. Ik kan dingen niet afmaken dus .......zal wel aan mijn denken liggen.
Hoop niet dat je het als belediging opvat, het is zoals ik er tegen aan kijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is het probleem gedeeltelijk buiten jezelf leggen, houd het bij jezelf dan los je het makkelijker op.

Het beste antwoord

Heel ander antwoord dan je mogelijk verwacht.....

Door jezelf te accepteren zoals je bent en jezelf te prijzen (!!!!!) dat je in het hier en nu leeft in plaats van in de toekomst.

Je mag 1x raden waarom ik dit zo opschrijf ....
(ja ja ik heb het ook).

Ik wilde ook meer lange termijn visie ontwikkelen en wat leerde ik tot mijn verbazing (al pratend met "wijze" mensen hierover:

In de huidige maatschappij zijn er hele cursussen en stromingen om mensen terug te brengen naar het heden.
Te veel mensen zijn TE veel bezig met zaken die ver buiten hun scope liggen en daardoor kunnen ze niet genieten en beleven wat ze nu meemaken. (of ze zwelgen in het verleden)

Ik heb daar lang overnagedacht (lang voor een korte termijndenker ha ha) en leef daar nu meer naar.

DUS ik geniet van mijn vermogen om me niet te druk te maken van dingen die verder weg liggen en APART genoeg: nu ik de druk eraf heb gehaald blijk ik toch wel in staat over een aantal dingen die echt belangrijk zijn, wel iets meer te kunnen plannen, maar dus alleen de ALLERBELANGRIJKSTE dingen, en bij de rest doe ik het lekker niet meer en tegen al die mensen die eeuwig vragen: en wat doe je dan volgend jaar ed zeg ik nu: ik heb geen idee en ik zie wel en daar kan ik me ook echt niet meer druk over maken

hopelijk heb je er iets aan
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je. Ik herken wel eea. Ik ben benieuwd naar de cursussen-stromingen weet je daar ook iets meer over? Namen misschien? Alvast dank ;-)
amigo
12 jaar geleden
mindfulness is een voorbeeld en het boeddhisme heeft er ook iets mee, google maar eens op "leven in nu" zie ook deze twee links http://www.leveninhetnu.com/ http://www.abc-van-meditatie.nl/leveninhetnu/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of er een ideale methode is die jou helpt met "langetermijndenken". Wat misschien zou kunnen helpen is het volgende.

Als je overwegend bezig bent met "kortetermijndenken" ben je over het algemeen geneigd met het eerste inzicht of het eerste antwoord dat in je opkomt genoegen te nemen. Mensen die "langetermijndenken" zijn juist meer bezig met dieperliggende antwoorden of inzichten. Om tot deze dieperliggende inzichten te komen, stellen zijn vaak vele malen (bewust of onbewust) de "waarom" vraag. Dat helpt hen ook om concreet te worden.

Kortom, "langtermijndenken" vraagt om het "niet zomaar accepteren" van een antwoord, stelling of idee, maar het stellen van vele vragen om tot dieperliggende inzichten te komen. Je kunt dat zelf oefenen door een situatie in gedachten te nemen en tenminste 3 tot 5x de "waarom" vraag te stellen (het hoeft niet altijd "waarom" te zijn, het kan ook een ander vragend woord zijn).

Een voorbeeld over afvallen, verder geheel verzonnen en alleen bedoeld om het bovenstaande te verduidelijken.

Ik heb moeite met afvallen. => WAAROM heb je daar moeite mee?
Omdat ik het lastig vind om minder te eten? => WAAROM vind je dat lastig?
Als ik minder eet heb ik al honger voordat het etenstijd is? => WAAROM heb je dan al honger vòòr etenstijd?
Ik verbrand snel energie omdat ik voor mijn werk veel lichamelijke inspanning verricht. => HOE los je het energieverlies normaalgesproken op?
=> Ik neem tussendoortjes om mijn energieniveau op peil te houden, maar deze zijn niet gezond.

Na 3x WAAROM en 1X HOE kom je er in het voorbeeld dus achter dat de persoon afvallen lastig vindt omdat hij/zij veel energie verbrandt tijdens het werk en behoefte heeft aan tussendoortjes. Tot op heden at hij/zij ongezonde tussendoortjes. Dit beseffende kan hij/zij op zoek naar een dieet dat rekening houdt met het eten van meerdere kleine en gezonde porties per dag, i.p.v. 3 maaltijden volgens het traditionele patroon.

Je ziet dus dat het stellen van vragen leidt tot:
1) Inzicht in het probleem
2) Concrete ideeen voor de toekomst

Hopelijk kan je er wat mee.