Nee niet noodzakelijk... Ik heb het even voor je opgezocht op wikipedia: "Sinds eind twintigste eeuw kent het beroep van opticien in Nederland geen titelbescherming meer, waardoor het dus is toegestaan dat niet gediplomeerd personeel als opticien kan werken. Hetzelfde geldt voor de contactlensspecialist. Optometrist en Orthoptist zijn wel beschermde titels..."

Dus nee de opticien hoeft geen diploma te hebben. Als je je er zorgen over maakt zou ik er gewoon naar vragen bij je opticien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
walter
een jaar geleden
Correctie op je antwoord: ondanks dat het hier verplicht is l, is het eigenlijk wel noodzakelijk ;-)
Het is van de gekke dat je zonder opleiding de titel opticien mag gebruiken. Zo weet je niet of je met een echte of nep opticien te maken hebt. Je wil je oogmeting toch niet door zo'n glaszetter laten uitvoeren?!
Volgens wikipedia is het mogelijk dat ongediplomeerd personeel bij een opticiën werkt. Dus het antwoord is; nee n, niet iedere opticiën heeft een diploma. Voor het verrichten van oogmetingen heb je dan wel weer een diploma nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
In alle optiekzaken werken opticiens. In Nederland mag iedereen zich opticien noemen. Aan het beroep zijn geen diploma-eisen gesteld. Daarom is het 'Erkend Optiekbedrijf' in het leven geroepen. Dat predicaat garandeert dat er in de winkel minstens één gediplomeerde opticien aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedere optiekzaak heeft een gediplomeerde opticien in dienst, al gaan veel mensen daar wel van uit. Als een optiekzaak een NUVO-sticker (Nederlandse Unie van Optiekbedrijven) op de deur heeft, ben je in ieder geval verzekerd van een oogmeting door een opticien met een diploma.