Ik moet morgen 4 kilometer non-stop rennen. Wat kan ik het beste doen?

Wat kan ik doen om het draaglijk te maken zodat ik het uithoud? Wat moet ik daarvoor eten? En hoe zorg ik ervoor dat ik geen pijn in mijn zij te krijg?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vlak voor een zware inspanning eten topsporters vaak pasta. Ik weet niet of dat mogelijk is maar mocht het mogelijk zijn; een uurtje van te voren eten Zorg dat je niet te snel start enzo. Niet met een ander mee gaan lopen. En let op je ademhaling. Lekker rustig houden als het kan. Zorg dat je voldoende zuurstof krijgt.

Twee uur van te voren goed eten en kwartiertje voor het rennen veel vocht binnen hebben. Dan komt het goed.

Niet voluit rennen, maar rustig aandoen. Probeer een continu tempo te houden en niet constant te vertragen en te versnellen. Met een constant, rustig tempo moet je een heel eind kunnen komen. Natuurlijk is het er nu te laat voor, maar als je eerder was begonnen met trainen (rustig opbouwen) is 4km wel te doen. Succes morgen!

Doe waar jij je goed bij voelt. Loop inderdaad niet met iemand anders mee, maar hou je eigen tempo aan. Ben je moe? Doe het dan wat rustiger aan. Gaat het weer? Doe er weer een stapje bij. Belangrijk is dat je blijft lopen en niet stopt (tenzij het niet anders kan), zodat je spieren warm blijven. Blijf doorgaan, en luister naar jezelf. en begin rustig aan.

Mag je muziek luisteren met oortjes? Zoek een liedje uit met een aardig hoog ritme, en luister dat ;) dat werkt bij mij in ieder geval

Geen pasta eten voor je loop! Avond van tevoren is prima maar niet ene uur van tevoren zoals werd genoemd. Doe een korte warming up van ca. 5 minuten. Doe hierbij sprongetjes, knieheffen etc. Rustig aan! Om 4 km vol te houden leg je je gemiddelde snelheid laag. Zorg ervoor dat je gewoon kunt praten (hele zinnen) tijdens het lopen. Dit is het belangrijkst (ik kan wel 5000 woorden typen over de waaromvraag, maar daar zit niemand op te wachten vermoed ik). Goed schoenen zijn ook zeer belangrijk om blessures te voorkomen. Ga je dit vaker doen, laat je adviseren door een speciaalzaak.

Het is afhankelijk van hoe oud je bent, maar als je onder de 40/50 bent en je moet je ook echt gaan voorbereiding op een loopje van 15 minuten max, dan zou ik even nagaan of het niet handig is om wat vaker te sporten.. Als je een beetje een normale conditie hebt, loop je dit nog zonder te eten of slapen...

Idd niet vlak van te voren eten.. de dag ervoor kun je wel pasta eten. Genoeg drinken.. en verder die dag lekker eten zoals je gewent bent.. je kunt wel vlak ervoor een banaan eten.. is lekker licht verteerbaar en bevat veel koolhydraten.

Zorg dat je ruim twee uren tevoren wat eet om te proberen de stek in de zij te voorkomn.. Niet met volle maag lopen. Water kan korter ervoren maar niet een te grote plens anders gaat het klotsen e. Is rot gevoel maar kan geen kwaad. Maak niet de beginnersfout om meteen als een idioot te gaan rennen want dan ben je te snel buiten adem. Rustig beginnen, jouw adem rustig regelen. Beetje hijgen mag. Als je het gevoel krijgt dat je in je ritme komt, dan kan er een tandje bij en dan zijn je spieren ook wat warmer. Voor de start van het lpen doe je wat rek en strekoefningen en loop je ontspannen warm Succes

Inderdaad kort inlopen, ca 5 minuten. Niet te veel eten en drinken; 4 km is geen afstand waarbij je je reserves aan gaat spreken. Doe rustig aan, en blijven hardlopen beter in n laag tempo dan stoppen, wandelen en weer hardlopen. Als je nog 1 km te gaan hebt en je denkt het gaat lekker, dan kan je proberen iets te versnellen, maar rustig aan, want je moet nog wel de eindstreep halen. En volgende keer iets langer van te voren n paar keertjes oefenen. Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100