Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik gapen als ik heb gerookt op een lege maag?

Altijd als ik op een lege maag een sigaret rook moet ik daarna gapen zonder dat ik me moe voel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb vroeger geleerd dat gapen een onbewuste reactie is omdat je lichaam wat extra zuurstof nodig heb en je longen reageren daar niet snel genoeg op, je bent moe maar moet nog even als voorbeeld.

Als je maag leeg is is je lijf nog in rust, je motortje stofwisseling werkt nog niet voluit. Ga je roken gaan je aders iets vernauwen en krijg je lijf nog iets minder zuurstof, en dan geven je hersenen de opdracht te gapen.

Onderbouwen kan ik het niet maar het is wat ik begrepen heb op school.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men weet nog niet zo heel veel over gapen en het waarom daarvan.

Mijn theorie is dat je longen dan extra behoefte hebben aan frisse lucht en door gapen haal je veel lucht naar binnen.
Een geeuw is een langdurige diepe inademing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een reden kan zijn dat je nog te weinig energy hebt en idd dat je longen daardoor meer lucht nodig hebben dan ala ke gegeten hebt. Neem anders eerst iets kleins als je wkkr bent zoals een sultana of iets. Dat scheelt al een heel stuk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gapen kun je ook zelf opwekken. Je haalt langzaam, diep in je buik in, hou dat enkele seconde vast, en adem dan uit. Probeer het maar eens, dan zul je merken dat je eigenlijk het zelfde doet bij roken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat je er alleen s'morgens last van hebt omdat je dan nog een rustige ademhaling hebt van de nacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding