wat gebeurt er als een familielid dezelfde mondspoeling gebruikt van iemand die chemotherapie krijgt?

Hallo, mijn moeder krijgt chemotherapie en als ze thuis komt mogen wij enkele dagen niet dezelfde wc gebruiken of in aanraking komen met haar baddoek en ook niet uit hetzelfde glas drinken ofzo. nu heb ik per ongeluk dezelfde mondspoeling als haar gebruikt en worden mijn lippen sinds dien steeds donkerder. ze lijken nu zelfs dezelfde kleur van mijn moeder te krijgen. wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik zou contact opnemen met de behandelend arts van je moeder.
De zaken waarvoor je gewaarschuwd wordt zullen niet voor niets zijn. Is er niet bij vertelt wat te doen indien je per ongeluk toch iets doet wat volgens de voorschriften niet mag?
In ieder geval niet te veel af gaan op de antwoorden hier, want hier zijn weinig artsen aanwezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Direct naar de dokter gaan.

Heb je de mondspoeling vanavond gebruikt, ga dan naar de EHBO/noodarts. Heb je de mondspoeling gisteren of nog eerder gebruikt, ga dan morgen naar de huisarts.

Misschien is het nergens voor nodig, misschien is er nu toch niets meer aan te doen - maar voor de zekerheid zou ik zeker langs een arts gaan.

Toegevoegd na 54 seconden:
Oh ja, en neem die mondspoeling mee. En als het even kan ook de overige gegevens van de spullen waarmee je moeder wordt behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtstreeks naar een EHBO post gaan is niet zomaar mogelijk. Volgens mij kan dit niet zonder tussenkomst van de huisarts. Deze is nu niet aanwezig, dus je kunt nu het beste de coöperatieve huisartsendienst bellen. Of gewoon je eigen huisarts. Dan krijg je wel een bandje te horen met wie je contact op kunt nemen. Dan kun je vervolgens telefonisch je verhaal doen en overleggen hoe verder.
Het kan dan zijn dat je inderdaad doorgestuurd word naar de EHBO of dat de dienstdoende huisarts langskomt. Maar dat hoor je dan wel. Sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je net als mijn voorgangers manen om contact op te nemen met een arts. Maar raak niet meteen in paniek.

Misschien zorgt de mondspoeling op zich al voor een andere kleur van je lippen, doordat de alcohol de doorbloeding stimuleert (ik noem maar wat), of maak je je sinds je je bedacht dat je de mondspoeling misschien niet had mogen gebruiken er heel druk over, en lijken je lippen in jouw onrust "nog meer anders".

Een arts kan eventuele risico's sowieso veel beter inschatten, dan dat wij kunnen. Ik hoop dat er nu iemand te bereiken is, die je vraag goed kan beantwoorden.

Sterkte, ook met je moeder!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, heb je dit ook al met je andere gezinsleden besproken? Misschien dat je dat niet hebt gedurfd. Ik zou het toch even doen. Zij hebben misschien meer informatie over het hoe en waarom van de regels en wat de risico's zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op de website van de kankerbestrijding lees ik dat je voorzichtig moet zijn met de resten van de celdelingremmende of celdodende medicijnen. Daar staat dat ze schadelijk kunnen zijn voor baby's en kleine kinderen. (zie bron)

Ik denk - maar ik ben geen specialist! - dat je van het eenmalig gebruiken van dezelfde mondspoeling als je moeder niet veel zult merken. Anders waren de regels vast ook nog strikter geweest.

Maar nog steeds blijf ik erbij dat als je je zorgen maakt, je het gewoon even met een arts moet bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je moeder een cytostatica toegedient krijgt mag je dus al die dingen niet gebruiken die zij gebruikt.
cytostatica is namelijk een celgroei remmer. Dit risico blijft tot ongeveer twee weken na de therapie.
Maar hoe het precies zit met die mond spoeling weet ik niet je kan voor de zekerheid maar beter even naar de arts gaan.
suc6