waarom gapen we??

als je moe bent moet je gapen,maar wat gebeurd er eigenlijk als je gaapt? zijn het spieren die samentrekken??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

eerste hit in Google:

Gapen is een reflex die ontstaat in de hersenstam. Een geeuw begint meestal met een gevoel achter in je mond. Als het eenmaal zover is, is het bijna niet meer te vermijden: je spieren spannen zich aan, je mond gaat open en de longen zuigen lucht naar binnen. Bij een volledige geeuw sluit je je ogen en rek je je uit. Sommige mensen krijgen traanogen van geeuwen: dit komt doordat tijdens het gapen de gezichtsspieren op de traanbuisjes drukken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De rest van dit artikel is eveneens interessant en geeft desgelijks antwoord op je vraag.
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/waarom-gapen-mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien kun je iets met mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een reflex... en door die reflex neem je even veel zuurstof in, dus je lichaam gebruikt dat om meer zuurstof in te nemen... Wist je dat het licham helemaal vanzelf zijn zuurstofbehoefte kan regelen, daar hoef je bewust niets voor te doen... Jij ontwaakt toch elke dag uit je slaap levend... Dus tijdens dat jij sliep, dus niet bewust in je lichaam aanwezig was, nam het lichaam precies genoeg zuurstof om te leven... En in je slaap heb je soms een reflex om het tekort aan te vullen door en heftige inademing te forceren... Dat gebeurt in je slaap, maar ook als je wakker bent, en dat is dan een gaap...

Het is ook een teken dat je lichaam al in de slaapstand voorbereid wordt... maar het lichaam heeft nog even wat extra nodig, vandaar de geeuw of gaap...

Toegevoegd na 6 minuten:
De gaap op zich is dus een synchronisatie van de oude zuurstofbehoefte en het gevraagde nivo van het moment, je synchroliseert het met een plotseling optredende reflex...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt wel heel plausibel
Wel eens op een semi wetenschappelijk tv programma gehoord dat het komt door zuurstof tekort in de hersenen (reflex)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan om drie redene gapen.

1.Wat de meeste ook denken ,moe
2.Te kort zuurstof
3.Trek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Wanneer we een ander zien gapen, krijgen we onbewust een signaal dat de toevoer van frisse lucht mogelijk niet optimaal is. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. Gapen is als een soort lichaamstaal, het is dan een manier om de groep waartoe we behoren ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gapen is een method van de lichaam om af te koelen van hersenen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gapen vaak,omdat het aanstekelijk is! Als je naast iemand zit,die gaapt begin je vaak ook zelf te gapen!
Een andere reden is, dat er in je hersenen zuurstof tekort onstaat,wat je door te gapen weer aanvult.