Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij inslapen lichamelijke onrust, (mijn been bijvoorbeeld wat ineens schopt) hoe kan dit?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik denk niet dat ik RLS of PLMD heb. Het gebeurd soms eens in de week één keer net voor het inslapen, niet de hele nacht door, zodat het mij helemaal uit de slaap haalt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag, zij het in een andere vorm, is al eens gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/lichaam-heftig-schokken-vlak-voordat.8239
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt ik lees dat topic even door.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit heet een hypnagoge schok, of slaapstuip. Het is normaal en niet ernstig. Het gebeurt wel vaker naarmate je vermoeider bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je last van RLS of PLMD. Dat zijn beide neurologische aandoeningen die vaak in combinatie voorkomen.

>

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij het Restless Legs Syndrome heb je last van minstens twee van onderstaande verschijnselen:
- Onweerstaanbare drang om te bewegen. Kriebel, onrust en jeuk in de benen (of armen en/of voeten).
- De drang om te bewegen en de akelige gevoelens worden erger in situaties van rust.
- De drang om te bewegen en de akelige gevoelens worden verlicht door te bewegen, zo lang de beweging duurt.
- De drang om te bewegen en de akelige gevoelens zijn 's avonds en/of 's nachts erger dan overdag.

RLS kan leiden tot moeite bij het inslapen en bij het doorslapen. Ongeveer 80% van alle mensen met RLS heeft ook last van “periodic limb movement disorder” (PLMD): schokkende bewegingen van de ledematen, die enkele malen per nacht, en dan iedere 20-30 seconden, voorkomen en die de slaap verstoren. Omdat je dan moeite kunt hebben met in slaap vallen en/of doorslapen, kan het zijn dat je overdag abnormaal moe of zelfs slaperig bent. Een chronisch gebrek aan slaap en de moeheid overdag die daar het resultaat van is, hebben invloed op de kwaliteit van je werk en sociaal leven. Door de vermoeidheid ontstaat soms humeurigheid of depressiviteit die je relatie met gezin, vrienden en medewerkers danig kan beïnvloeden.

De Stichting RLS is speciaal opgericht voor mensen die aan dit soort klachten lijden.
(Lees meer...)
Pieter2011
14 jaar geleden
Pieter2011
14 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging: alleen een arts kan een juiste diagnose stellen, maar ik denk toch dat het RLS is. Daarvan heb je vooral last wanneer je probeert in slaap te komen. Sommige mensen worden er 's nachts wakker van, maar de meesten niet. Ook is het heel normaal dat het probleem zich slechts "af en toe" voordoet. Bovendien komt het probleem tegenwoordig ook steeds meer bij jongeren voor.
Volgens mij word dat Restless Legs genoemd,ga even langs je dokter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bij mij niet zo erg om ervoor naar de dokter te gaan. Het gebeurd soms eens in de week één keer net voor het inslapen, niet de hele nacht door zodat het mij helemaal uit de slaap haalt zoals bij RLS onder andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan erger worden naarmate je ouder word,
Ongeveer 35% van boven de 60 hebben er last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat het meestal voorkomt tijdens het in slaap vallen,r.e.m. slaap.
kan echt geen kwaad om even langs je huisarts te gaan.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing