Trouwen met huwelijkse voorwaarden, hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is hierop uw antwoord? Ja, maar....

Het beste antwoord

je bepaalt oa. van te voren samen wat van wie is en blijft...
Vooral in huwelijken waarin "rijk"met "arm" trouwt gebeurt dat nog wel eens..
Of als men voor een tweede keer trouwt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan zet je de samen te bepalen voorwaarden in dat contract. Zoals: 'als we uit elkaar gaan, dan houdt ik mijn vermogen en krijg jij daar niets van'. Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan bepaal je dat bezittingen niet door de andere partij overgeërft worden of dat familiebezit in dezelfde familie blijft... zo zit dat simpel gezegd...
En dan is het aan de andere partij of die dat accepteert, die tekent of tekent niet al naar gelang de andere partij wil en daar dienen ze zich dan aan te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de huwelijkse voorwaarden kan je opnemen welke eigendommen wel of niet in elkaars bezit komen. Dit is handig als de ene partner extreem veel geld heeft en zich zorgen maakt geld kwijt te raken. Of als de een een grote eenmanszaak runt en de partner niet het risico wil laten lopen door een faillissement van het bedrijf getroffen te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je bij de notaris regelen en er zijn diverse varianten mogelijk. In het kort komt het er op neer dat je met elkaar afspreekt dat ieder een eigen deel houdt en dat er een gezamenlijk bezit komt. De verdeling tussen "eigen" en "gezamenlijk" is verstandig op het moment dat een van de partners een eigen zaak heeft of een vrij beroep uitoefent. Het mooie van deze constructie is namelijk dat daarmee vastligt dat een gedeelte van de totale eigendommen niet van die ene partner is. Op het moment dat deze hoofdelijk aansprakelijk gesteld wordt voor het een of ander, dan kan slechts maximaal de dat helft van het gezamenlijk en 100% van zijn eigen vermogen daarvoor gebruikt worden, het gedeelte van de partner (=50% van gezamenlijk en eigen) blijft buiten schot terwijl dit bij een huwelijk onder gemeenschap van goederen niet zo is.

Er zijn diverse verrekenmodellen en het is aan de partners om aan een schuldeiser aan te tonen dat men inderdaad niet in gemeenschap van goederen leeft. Dit laatste is dus een voorwaarde om de afspraken zoals bij de notaris vastgelegd ook rechtsgeldig te laten blijven.

In de link staan enkele voorbeelden genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze afspraak maak je met je partner als deze goederen, een eigen bedrijf of veel eigen geld heeft. Je kunt op de bron hieronder alle mogelijkheden lezen voor de huwelijkse voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen kan op twee manieren: onder huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen. Als u getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden en het huwelijk draait uit op een scheiding, dan wordt alles onder die afspraken verdeeld. Bent u destijds getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan heeft u in principe recht op de helft van bezittingen én schulden. Er zijn echter twee uitzonderingen op de regel:

Een erfstuk of erfenis in geld. Degene van wie de erfenis vandaan komt (de overledene) bepaalt aan wie de erfenis toekomt. Een gekregen erfstuk is voor de erfgenaam en niet voor beide partners.
Pensioenrechten waarop de Wet Verevening Pensioenrechten van toepassing is.
Bij een scheiding van een huwelijk in gemeenschap van goederen is het verstandig om een lijst te maken van al jullie bezittingen en schulden. Voor de bezittingen moet je natuurlijk een waarde bepalen. Om onenigheid te voorkomen is het aan te raden om hiervoor een onafhankelijk taxateur in te schakelen.

Spaarrekeningen
Naast de inboedel moeten er ook nog een heleboel andere zaken verdeeld en geregeld worden. Denk bijvoorbeeld aan de spaarrekening(en). Als u getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan wordt het gespaarde geld (of schuld) op de rekeningen evenredig verdeeld. Als peildatum geldt hierbij de echtscheidingsdatum. Het bedrag dat op dat moment op de rekening staat moet tussen beide verdeeld worden. Mocht een van de partners de rekening willen behouden, dan dient deze binnen vier weken het verschuldigde deel aan de ander over te maken.

Bent u getrouwd op basis van huwelijkse voorwaarden? Dan vormen deze voorwaarden de basis bij het verdelen van het vermogen.

Schulden
Ook de (gemeenschappelijke) schulden moeten na de scheiding verdeeld worden. Als u in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan wordt de schuldenlast in principe 50-50 verdeeld. Bij de verdeling wordt niet alleen gekeken naar de schulden die tijdens het huwelijk zijn ontstaan, ook de schulden van voor de bruiloft worden gelijkmatig tussen beide partijen verdeeld. Bij een scheiding van een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden geldt de vooraf afgesproken voorwaarden.

Let op: De huwelijkse voorwaarden gelden in beginsel. Dit wel dus zeggen dat er altijd uitzonderingen op de regel kunnen zijn!!!