is het slecht om je oksels te scheren op 12/13/14 jarige leeftijd?

mijn vriend zei dat dit niet goed is en ik ben nieuwschierig

Toegevoegd na 7 uur:
het was niet voor mij maar voor een vriend toch bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Slecht is het niet, maar als ik jou was zou ik het toch niet doen. Okselhaar heeft namelijk een functie.

Het haar begint zich, net zoals het meeste andere lichaamshaar, in de puberteit te ontwikkelen en is vaak aan het einde van de jeugd volgroeid. De aanmaak van feromonen door de oksel in deze fase van de menselijke ontwikkeling suggereert dat er een verband bestaat tussen okselhaar en seksualiteit.

Het okselhaar houdt de door de oksel aangemaakte geuren vast die voor prikkelingen zorgen bij het andere geslacht en zich daartoe voelt aangetrokken. Het haar zelf zou als een natuurlijke "anti-wrijving" fungeren tussen de bovenarm en de borstkas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee maakt helemaal niks uit of je nou 10 bent of 50, scheren is niet slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Plus van mij omdat die 2 minnen nergens op slaan.
Het is misschien niet nodig, maar slecht is het idd niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook + van mij!
Het is niet schadelijk.

Wel is het overbodig. Orkselhaar is daar om bepaalde geurstoffen te verspreiden, welke in non-verbale communicatie door je lichaam gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat wil, kun je het rustig doen, wel is het verstandig een herstellende creme aan te brengen na het scheren, Calendulan van VSM bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, Calendulan hersteld de huid beter
Je kan je gerust scheren als je je daarbij prettiger voelt. Ik begon ook rond die leeftijd met scheren. Het geeft je toch een schoner en frisser gevoel. Gebruik een fijne deo (bv sanex creme roll). Als je er eenmaal mee begint dan stop je waarschijnlijk niet meer. Succes!