Hoe kan je het denken en of piekeren stoppen als je in bed licht, vlak voor het inslapen?

En hebben jullie er ook last van?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja! Ik ga dan altijd een verhaaltje bij elkaar fantaseren, dan val ik altijd een stuk sneller in slaap. Toegevoegd na 2 minuten: Warme melk schijnt ook te helpen. Als je er vaker last van hebt kun je melatonine tabletjes halen bij de drogist.

Zomaar stoppen met piekeren kan niemand. Piekeren is echter wel normaal, tenzij het dwangmatig wordt, dat wil zeggen dat je er constant mee bezig bent. In dat geval zou je professionele hulp kunnen zoeken, echter denk ik niet dat het zover is al. Wat je kan doen om het (heftigere) piekeren te kalmeren is: 1. Opschrijven Als je dingen die maar in je hoofd blijven rondzweven op gaat schrijven valt er een grote last van je schouders af. Bovendien is het leuk om later nog eens terug te kijken in je 'piekerschrift', om te zien dat je je waarschijnlijk voor niks zorgen hebt zitten maken. 2. Praten Eigenlijk hetzelfde als nummer 1, enkel nu met een persoon. Om het wat minder heftige piekeren te kalmeren zou ik je aanbevelen bijvoorbeeld nog even een film te gaan kijken. Door in een heel andere wereld (van de film) te verkeren ga je daar over nadenken in plaats van de meestal nutteloze dingetjes waar je maar over blijft piekeren. Succes, en welterusten ;) Tweekaz.

Ja ik denk ook ieder normaal mens piekert over alles 'n beetje. Gewoon boek lezen of hier antwoorden geeft helpt miss :)

Aan iets anders denken...zoals eerder werd gezegd een leuk verhaal in je hoofd maken. helpt bij mij ook altijd!! Als het echt langdurig aanblijft kun je ook iets kalmerends aan je huisarts vragen maar optie 1 zou ik eerst een eerlijke kans geven.

Concentreren/mediteren, hoe je het maar noemen wilt. Ik hou van de zee, dus ik stel me dan voor dat ik op een duintop zit en over zee uitkijk, de golven hoor, de wind voel, de meeuwen hoor, vogels langs de vloedlijn zie rennen, de zee ruik... En elke keer als ik 'afdwaal' en m'n gedachten op de loop gaan (morgen de rekeningen betalen, oh, en X bellen, en niet vergeten, het brood is bijna op, en wat moet er voor beleg bij en heb ik daar wel geld voor en hoe los ik dit-en-dat op) ga ik bewust weer terug: zon op m'n gezicht, met m'n tenen in het zand, wind om m'n hoofd... En dan is het ineens ochtend ;-)

Ik heb er zelf heel lang last van gehad. Nu is het gelukkig bijna nooit meer aanwezig. Het is heel moeilijk om een goed antwoord te vinden voor dit probleem. Het was bij mij in ieder geval omdat alles wat ik meemaakte overdag meenam als ik naar bed ging. Wat ik er aan deed was; of ik ging er even uit en keek naar een ontspannende film of programma tot ik slaap kreeg en ging dan weer terug;of ik mediteerde dat ik in een bos liep over een mooi pad (en daar nam ik de tijd voor)en aan het eind van dat pad (visualiseerde ik) was heel veel wit licht. Als ik daar aankwam dan ging in het witte licht zitten en voelde me heel vredig. (en neem weer de tijd) Daar was ook een beekje en daar ging ik met mijn voeten in zitten en liet het water over mijn voeten stromen. (En neem ook daar de tijd voor), dan stond ik langzaam op en liep ik weer -heel rustig de bosweg terug-. Tegen die tijd lag in meestal te slapen. Ik hoop echt dat je hier wat aan hebt, want niet in slaap kunnen komen door piekeren is een van de ergste dingen die ik me kan voorstellen. Toegevoegd na 25 minuten: Je zou ook yoga kunnen overwegen, dan kun je de meditatie gericht meekrijgen voor dit probleem. Ik had spijt dat ik dat niet eerder had gedaan.

Bronnen:
Eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100