Mijn botleeftijd is 2 jaar jonger, wat houd dit in?

Ik bn altijd klein geweest voor een jongen (17 jaar, 1.65-1.66) Mijn botleeftijd was, toen ik 13 was, 11 jaar. Wat houd dit nou precies in? Groei ik dan langer door?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ja, je krijgt daardoor inderdaad meer tijd om nog wat langer te worden. Want meisjes zijn uitgegroeid bij een botleeftijd van zestien jaar, en jongens bij een botleeftijd van achtien jaar. Een kleine jongen van vijftien met een skeletleeftijd van dertien heeft dus nog twee jaren extra groeien voor de boeg. Omgekeerd hoeft een lang meisje van dertien jaar met een botleeftijd van vijftien zich niet zo veel zorgen te maken over haar lengte, omdat ze snel zal zijn uitgegroeid.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik dan ook veel groeien in die 2 extra jaren?
Amadea
12 jaar geleden
Als jij verder gezond bent en ook gezond leeft dan zou je nog 8 à 10 centimeter langer kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader is wel 171 en mijn ma 158.
Amadea
12 jaar geleden
Onder de voorwaarden gesteld in mijn vorige reactie kan je dan de volgende berekening maken:
Tel de lengtes van vader en moeder bij elkaar op. Tel daarbij 13 cm op bij een jongen. Deel de uitkomst door 2 en tel er 4,5 centimeter bij op. De uitkomst is de streeflengte: in jouw geval 1.75½.
Een uiteindelijke lengte van 8 centimeter hieronder of -boven wordt als normaal beschouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ik weetniet of ik dat haal, want ik groei niet echt veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet ik trouwens verstaan onder gezond leven?
Amadea
12 jaar geleden
Niet roken (noch blowen), spaarzaam zijn met alcoholische dranken, voldoende groente en fruit eten, zorgen dat je genoeg calcium binnen krijgt, eet niet teveel snacks en fastfood en drink niet teveel frisdrank (beter water!), elke dag een uur bewegen, elke dag minstens een half uur in de buitenlucht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dat allemaal met lengte te maken?
Amadea
12 jaar geleden
Het heeft allemaal invloed op het vermogen van jouw lichaam om verder in de lengte te kunnen groeien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er trouwens een oorzaak van een botleeftijd achterstand?
Amadea
12 jaar geleden
Het is misschien beter om jouw vraag met de subvragen uit te breiden. Dan kunnen ook andere mensen er op antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet echt een vraag, maar moet ik dus zeggen, qua botleeftijd (lengte), dat ik 15 ben? Sommigen krijgen namelijk een groeispurt op hun 16e - 17e jaar dus dan ben ik in princpe nog niet die leeftijd.
Amadea
12 jaar geleden
Wat de oorzaak kan zijn van een achterstand in botleeftijd is wel degelijk een vraag! Te verwachten valt dus dat jouw groeispurt over 1 of 2 jaar gaat komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoelde de volgende reactie :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je goede en nuttige reacties :) Nu weet ik dus dat ik nog 3 of meer jaar kan groeien.