Waarom reageren vrouwen altijd zo emotioneel op problemen? en mannen op hun beurt heel laconiek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

De meeste mannen zijn ook emotioneel, maar veel mannen verhullen dit door zich laconiek op te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen staan dichter bij hun emotie dan (de meeste) mannen.
Dat begint al heel jong. Meisjes mogen huilen en worden getroost. Jongens mogen niet huilen want 'mannen'doen dat niet.
Daarnaast denken mannen in oplossingen en mogelijkheden. Vrouwen willen meer gewoon over het probleem praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit sterk van persoon tot persoon verschilt en van situatie tot situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn hele goeie boeken over geschreven. Zie bijvoorbeeld Brody: http://tinyurl.com/n9muzh

Toegevoegd na 24 minuten:
En nou even wat langer: Brody suggereert een complex antwoord, gebaseerd op de rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Hij gaat heel traditioneel uit van een verdeling waarbij vrouwen minder macht, minder status en minder fysieke kracht hebben en meer doen in de opvoeding van kinderen. Je kunt het met zo'n verdeling eens zijn of niet, feit is dat die verdeling in de geschiedenis van de mensheid een redelijke constante is geweest.

Zelfs als een koppel van een man en een vrouw samen kinderen opvoeden, schenkt de man veel minder directe aandacht aan het kind. Vrouwen zijn daarbij meer gericht op het kind. Praten meer in kindertaal over kinderonderwerpen. Vrouwen hebben meer fysiek meer non-verbale uitdrukkingsmogelijkheden in het gezicht dan dat mannen hebben. Ze hebben daardoor he tgrotere rol in het leren van dit type emoties. Mannen daarentegen hebben een rol in het overbrengen van ambitie, een bepaalde agressie en praten op een hoger taalniveau met kinderen. Mannen dagen dus meer uit, vrouwen zijn warmer. Even ter nuancering: het is niet gezegd dat mannen niet warm kunnen zijn en vrouwen niet slim of ambitieus.

Chodorov (82) redeneert dat mannen en vrouwen op basis van deze traditionele rollen een ander pakket aan emoties beter uit. Mannen de meer differentiërende emoties - die gevoelens die je onderscheiden van de ander: irritatie, woede, afwijzing, walging, maar ook trots, ambitie, eer. Vrouwen de socialebindinsemoties: warmte, respect, verdriet, pijn, schaamte, eenzaamheid.

Dan het antwoord op jouw vraag. Waarom reageren vrouwen zo emotioneel op problemen? Het is maar hoe je "emotioneel" ziet. De emoties die met sociale binding worden geassocieerd worden ook als "emotioneel" betiteld. De meer mannelijke differentiërende emoties als afstandelijker, koeler, laconieker.

Toegevoegd na 25 minuten:
Persoonlijk hou ik meer van hormonale verklaringen. Zie daarvoor mijn onderbuurman!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hersenen van mannen zijn groter dan die van vrouwen, maar bepaalde hersendelen zijn bij vrouwen beter ontwikkeld dan bij mannen. Vrouwen hebben onder andere meer actieve zenuwcellen in de frontale cortex. Dit is het hersengebied dat gebruikt wordt bij besluitvorming en dat ook emotionele reacties reguleert. Van hieruit wordt rechtstreeks informatie gestuurd naar het gebied dat herinneringen vormt (de hippocampus). Op stressmomenten wordt een groot aantal neuronen geactiveerd in de frontale cortex onder invloed van het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Dit betekent dat vrouwen de spanning en het ongemak in een bepaalde situatie meer en gedetailleerder ervaren. Dit maakt het verklaarbaar dat vrouwen werkelijk emotioneler reageren bij stress.

In stresssituaties produceren vrouwen meer cortisol (het stresshormoon) dan mannen. Cortisol speelt een rol bij leren en geheugenvorming. De hogere cortisolspiegel zorgt er niet alleen voor dat vrouwen onplezierige situaties intenser ervaren, maar die ook langer en gedetailleerder onthouden. Een vrouw kan zich daarom vaak letterlijk herinneren wat er is uitgesproken tijdens de ruzie met haar man, terwijl hij alleen nog maar weet dat ze ruzie hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel plausibel.
Omdat mannen van mars komen en wij van venus en ze zijn dus anders in alles.....