Waarom moet een 1e lijns psycholoog door de patient zelf betaald worden?Heb je geen recht op psychische hulp in welke vorm dan ook?

Ik ben onder behandeling bij een 1e lijns psycholoog doordat ik overspanne ben. Dit na het overlijden van m,n broertje en kort daarvoor m,n kleindochter.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bedoel je de kosten voor het consult of de eigen bijdrage? Mijn verzekering vergoedt maximaal 8 sessies per jaar. Daar kun ik dus aanspraak op maken. Wel is er een eigen bijdrage van eur. 10,00 per sessie. Toegevoegd na 13 minuten: De eerste 8 sessies zitten altijd in het basispakket.

Bronnen:
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o71...

Dat ligt een beetje aan je verzekering ; er zijn zeker wel aanvullende vormen die psychologen vergoeden, maar het zit niet in het basispakket. Het basispakket is namelijk zodanig uitgekleed, dat daar eigenlijk alleen nog maar behandelingen en therapieen in zitten die bewezen effectief en primair noodzakelijk zijn. Gesprekken met een psycholoog zijn daar niet bij ; enerzijds omdat de problematiek zelden gezondheids- of zelfs levensbedreigend is (als dat zo is wordt je doorgestuurd naar een psychiater, die je kan helpen met gerichte medicijnen en wel vergoed wordt), anderzijds omdat de hulp ook niet altijd strikt medisch noodzakelijk is, maar vaak ook min of meer de 'opvang' en feedback uit de eigen omgeving vervangt. Een alternatief is een gespreksgroep of oudergroep van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Ook dit valt onder de normale 'sociale netwerken' en wordt zelden door de verzekering vergoed. Kijk dus in elk geval je polis er nog eens op na, en bespreek het ook met de huisarts. Misschien heb je een andere therapievorm nodig die eventueel wel vergoed wordt.

Allereerst gecondoleerd en sterkte. Meestal is er een mogelijkheid om je ziektekostenverzekering (mee) te laten betalen, dit is een beetje afhankelijk van het afgesloten pakket, maar de erkende psycholoog zit al vrij snel in het pakket. Neem gewoon eens contact op met je verzekering. Misschien willen ze alleen maar een verwijzing van je huisarts en voldoe je dan aan de voorwaarden. En anders heb je nog de mogelijkheid dat je werkgever (mee)betaald, maar dan moet je wel open kaart spelen of je dat wilt is natuurlijk de vraag. Succes iig en sterkte.

Het ligt idd aan de zorgverzekering. Er zijn zorgverzekeringen die consulten bij een psycholoog alleen vergoeden als je doorgestuurd bent door een psychiater. Je bent dan meestal door de huisarts naar de psychiater gestuurd. Dus zgn 2e lijns hulp.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100