Waar komt de term "reformhuis" vandaan?

Dat werd vroeger (tja) gezegd voor de winkel waar je natuurvoeding en kruiden en dergelijke kocht. Blijkbaar is het een verouderde term, want ik krijg regelmatig vreemde blikken als ik het over het reformhuis heb... Nu wordt meer gesproken over de natuurwinkel, of natuurvoedingswinkel geloof ik.
Maar hoe is dat woord reformhuis ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Oorsprong ligt rond 1900
De reformbeweging ontstond aan het einde van de 19de eeuw in Duitsland. Het streven naar gezonde natuurlijke voeding was maar een onderdeel van deze beweging. Men wilde komen tot een totale hervorming van de maatschappij en de manier waarop mensen leefden. Men sprak dan ook van levensreform. De eerste reformwinkel werd geopend in Berlijn in 1887, maar de naam reformwinkel werd pas vanaf 1900 gebruikt. In Nederland kwam de reformbeweging in het begin van de 2Oste eeuw van de grond. In 1936 werd de Vereniging van Nederlandse Reformhuizen opgericht (VNR), waarvan er momenteel in Nederland nog een aantal bestaan.

Het natuurlijke zo natuurlijk mogelijk
Het motto van reform is: laat het natuurlijke zo natuurlijk mogelijk. Allereerst betekent dit een voeding met zo weinig mogelijk geraffineerde producten. Het gebruik van alcohol en tabak wordt afgeraden. Ter vervanging van koffie en thee worden van granen gemaakte koffievervangers en kruidenmengsels gebruikt. Naast voedingsmiddelen hebben reformwinkels altijd veel aanvullende voedingsmiddelen en het gebruik ervan aanbevolen: gist, tarwekiemen, lecithine, zemelen, supplementen, kruiden, dieetproducten, homeopathische geneesmiddelen enzovoort. Dit is voortgekomen uit de ontstaansgeschiedenis van de reform, het op een natuurlijke wijze voorkómen en genezen van ziektes heeft vanaf het begin een belangrijke plaats gehad in de reform. Daarom zijn er in de reformwinkels ook zoveel geneeskruiden, tonicums en natuurlijke geneesmiddelen verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol en goed leesbaar antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik niet denk dat er een beter antwoord mogelijk is, sluit ik deze vraag, met het enige antwoord als beste!