Hoeveel benzeen zit er in een sigaret?

ik werk in een fabriek en het stukje waar ik werk, wordt benzeen gebruikt. Een collega van mij zegt altijd dat je met een grote boog om dat stukje fabriek moet lopen vanwege de benzeen, omdat hij niet aan benzeen wil worden blootgesteld. Maar hij rookt en ik weet dat er in sigaretten benzeen zit. Ik heb overal gezocht hoeveel benzeen er nou in een sigaret zit, maar nergens kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

In een sigaret zit 0,01-0,05 mg benzeen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

in een sigaret zit zo'n kleine hoeveelheid benzeen dat het niet direct schadelijk is(op lange termijn wel natuurlijk, daarom is roken kankerverwekkend)
maar als er bij jou in de fabriek benzeen wordt gebruikt dan zou ik daar inderdaad meet lekker bij uit te buurt blijven. want het is geen prettig spul!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzeen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou benzeen is een zeer gevaarlijke kankerverwekkende stof en ik kan ook niet zo gauw iets over het benzeengehalte in sigaretten vinden, maar wel diverse verwijzingen naar risico's die het werken met benzeen en ook het roken van sigaretten kan opleveren.

Luchtvervuiling door benzeen
Benzeen is een kankerverwekkende stof met een verhoogd risico voor de ontwikkeling van
leukemie. In steden wordt benzeen hoofdzakelijk gegenereerd door het autoverkeer. De stof zit in
benzine en wordt ook gevormd als nevenpr oduct van de onvolledige verbranding van benzine.
Het door de Wereldgezondheidsorganisatie vastgestelde risiconiveau schommelt tussen 3,8 en 7,5
gevallen van myeloïde leukemie per miljoen mensen die gedurende hun leven worden
blootgesteld aan 1μg/m3 benzeen.
Benzeen is de eerste kankerverwekkende stof waarvoor EU-kwaliteitsrichtlijnen (2000/69/EG)
werden ingevoerd. De nieuwe richtlijn over benzeen bepaalt dat het benzeengehalte tegen 1
januari 2010 maximaal 5 μg/m3 mag bedragen.
Als primaire polluent die wordt uitgestoten door het verkeer is benzeen ook een goede indicator
voor andere polluenten die worden gegenereerd door het verkeer, zoals koolmonoxide,
stikstofoxiden, vluchtige organische stoffen en vaste deeltjes.
Ook roken is een belangrijke bron van benzeen die de persoonlijke blootstelling aan deze
polluent sterk beïnvloedt. Hierbij dient te worden opgemerkt dat benzeen slechts een van de vele
toxische verbindingen is die vrijkomen bij het roken, naast nicotine, koolmonoxide,
stikstofoxiden, teer en fijne deeltjes

De invloed van roken
Het staat vast dat roken het benzeengehalte in het lichaam verhoogt. Het roken van een pakje sigaretten komt overeen met de inname van ongeveer 1 mg benzeen. Niet duidelijk is hoe de extra gezondheidsrisico’s door benzeenopname via roken en het risico door blootstelling aan benzeen in een risicoberoep zich tot elkaar verhouden.

Het benzeengehalte in de buitenlucht van Milaan is zó hoog dat het vergelijkbaar is met het
roken van 15 sigaretten per dag, zou uit een onderzoek blijken.
forces-nl.org/archive/datum/januari2002
Ceeve