Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom je van een stopwoord af?

Ik erger me aan mijn stopwoord, maar betrap mezelf er steeds op dat ik het blijf gebruiken... Hoe kan ik er, het liefst zonder hulp van anderen, vanaf komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Kimath
12 jaar geleden
wat is het stopwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel irritant die stopwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik verhaal vertel, wil ik het soms verkorten door te zeggen: bla bla bla. Dat zeg ik dus letterlijk, heel vervelend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt een vervelend stopwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, misschien niet, maar sinds gebruik ik het meerdere keren in 1 gesprek. Ben het gewoon zat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds = soms
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er een tijdje naar luistert is elk stopwoord irritant.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door er geen aandacht meer aan te besteden.
Hoe meer moeite je gaat doen om het te stoppen, hoe meer aandacht je er aan blijft besteden en hoe intenser het in je waak-geheugen blijft gegrift.
Geloof me, het gaat vanzelf weer over voor je er erg in hebt.
Iedereen krijgt hier vroeg of laat mee te maken en uit ervaring merk ik dat aanvaarden de beste remedie is om het ene stopwoord niet onbewust te gaan vervangen door een ander.

Focus je nu maar gewoon op allerlei zaken die je wel leuk vindt dan krijgt jouw brein minder kans om het ongewenste stopwoord er nog tussen te krijgen ;-)

Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft me zeker geholpen!

Andere antwoorden (7)

elastiekje om pols en daar steeds hard aan trekken als je dat stopwoord weer gebruikt hebt
of iedere keer een euro in een potje doen

Toegevoegd na 1 minuut:
oja, die euro's niet gebruiken voor jezelf (zou een reden zijn om dat stopwoord vaak te gebruiken) maar aan een goed doel besteden(of bloemen voor je moeder ofzo)
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van dat elastiekje is best slim! :)
Vraag je vrienden enzo om je er op aan te spreken als je het weer doet. Niet dat je het zelf niet in de gaten hebt als je het zegt, maar als iemand anders er iets van zegt, maakt het misschien wat meer indruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wilt hij juist niet, hulp van anderen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het liefst niet zei hij...
Je bent je dus al er bewust van dat je een stopwoord gebruikt. Dat is de belangrijkste eerste stap. Probeer de volgende keer dat je een simpel, alledaags gesprekje voert zelf bewust te luisteren naar wát je zegt. Spreek rustiger en formuleer van te voren in je hoofd de zin die je gaat zeggen. Dan zal je minder snel de stopwoorden gebruiken.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
je weet het van je zelf dus zou je ipv het stopwoord kunnen zeggen van, what the blieb ...of what the piep .

ligt er aan wat je stopwoord is ziekte 's of geslachtsdelen noemen tis zo gauw gezegd .
maar niet acceptabel !

je zou aan het einde van de dag voorjezelf kunnen gaan tellen hoevaak je iets /stopwoord hebt gezegd.

is misschien een tip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een weddenschap met je vrienden? Als het gebruiken van je stopwoord je duur komt te staan, leer je het hopelijk af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dit omdat jezelf niet een al te lang verhaal wil houden vandaar blablabla... misschien wat meer anderen aan het woord laten ipv zelf vaak het woord voeren. Dan hoef jij geen blablabla te zeggen omdat je antwoorden dan korter zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn ervaring: door het te vervangen door een ander stopwoord... :/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding