hoe is astma ontstaan?

hoe komt het dat een mens ooit astma heeft gekregen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De lucht komt via de bronchiën in de longen. Bij veel astmapatiënten veroorzaken allergische reacties een overgevoeligheid in deze luchtpijpvertakkingen. In de wand ervan trekken de spieren zich dan samen, zetten de bekledende slijmvliezen op en produceren de daar gelegen klieren overmatig veel slijm. Het resultaat? De bronchiën worden nauwer. Geen wonder dat de patiënt moeite heeft met ademen!
Wat veroorzaakt astma?
Wat leidt tot een astma-aanval? Dat kan een infectie zijn, of een emotionele schok, of een ernstige allergische reactie op iets. Maar als iemand eenmaal astma heeft gekregen, dan is het mogelijk dat verscheidene antigenen of specifieke stoffen een overgevoeligheid in de bronchiën zullen veroorzaken. En als de bronchiën daar eenmaal gevoelig voor zijn, kunnen ook andere factoren, zoals temperatuurwisselingen, veranderende luchtvochtigheid, emotionele schokken of lichamelijke inspanning, aanvallen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel uitgebreide uitleg
maar zeker en vast bedankt

Andere antwoorden (3)

In de wereld zijn bepaalde bacterien , die zijn eigenlijk onzichtbaar maar die 'vliegen' door de lucht.
Als bepaalde bacterien samenkomen wordt het een bacterie en noem je het een virus.
Als 1 iemand dat virus oploopt en hij besmet 3 mensen hebben 4 het.
Als ze alle 4 nog 16 mensen besmetten hebben 20 mensen het en zo gaat dat verder.
Dat zie je ook bij kanker, vogelgriep , EHEC ETC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aponi
12 jaar geleden
Astma is niet besmettelijk hoor. Het is een, soms aangeboren, aandoening aan de longen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onwijs slecht antwoord is dit.
Dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TellmeStuff: misschien moet je je eens verdiepen in wat wel en niet besmettelijke ziektes zijn.
Een bacterie is geen virus. Kanker en astma zijn niet besmettelijk.
Je hebt ergens wel wat klokken horen luiden, maar je kent het fenomeen klepel niet.
Denk niet dat we dit kunnen weten,bij de Grieken was er toch al sprake van astma.
fremar
12 jaar geleden
Het is een iets dat is aangeboren of vaak op komt op jonge leeftijd. Noem het een foutje van de natuur. Zoals er nog veel meer aangeboren afwijkingen zijn.
De kans is dan ook groot dat het al net zo lang bestaat als de mens.
In sommige gevallen zie je ook dat het duidelijk in 1 familie voorkomt, dus er zit ook nog een erfelijke factoor in. Daardoor wordt het generatie op generatie doorgegeven.