Slijm in sinuses en keel gauw oplossen?

Weet iemand een manier om mijn sinuses gauw schoon te maken? Mag ook tijdelijk zijn. Zelfde vraag voor slijm in de keel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Een pipetje vullen met lauw water en doe er 2 eetlepels zout in. Vervolgens ga je boven de pombak hangen en giet je het in je ene neusgat zodat het uit je andere neusgat uitkomt. Herhaal dit ook omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naast stomen, eventueel met kamille in het hete water, kan xylometazoline neusspray heel goed helpen om het slijmvormende proces te versnellen. Het spul is gewoon te koop bij de voordeeldrogist. Is de oorzaak een allergie dan kun je die beter aanpakken met een daarop gerichte neusspray via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb geprobeerd te stomen maar dat lijkt het alleen maar erger te maken en dat kan ik even niet gebruiken. Moet 2 a 3 uurtjes open luchtwegen hebben, daarna heb ik meer tijd om het permanent met stomen weg te krijgen. Ik ga zeker even kijken naar de neusspray. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neusdruppels of spray helpen zeker goed tegen een verstopte neus,maar niet langer dan een week gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is neusspray het eerste middel. En inderdaad neit langer dan een week gebruiken om een averechts effect te voorkomen.
Met een lepeltje honing!
Honing is een slijmoplossend middel, honing bevat etherische oliën die zowel slijmen verdunnen als de hoestprikkels verminderen.
Je kan ook thee drinken met honing, maar zo een lepeltje snoepen helpt beter, want honing heeft zijn optimale eigenschappen bij koude consumptie bereidingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een paar blaadjes verse pepermunt.
Bijt hier even op en houdt het voorin de mond.
De opgezette slijmvliezen krimpen hierdoor en het slijm kan naar buiten.
Helpt ook bij hooikoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spoelen met zout water. Beetje water koken en een klein beetje zout toevoegen. Af laten koelen en dan opsnuiven. Je spoelt het schoon. Slijm verdunt dus kan er makkelijker uit. Probeer niet te snuiten want dit verergert het probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een lepeltje vicks zalf in heet water in een kom doen, over de kom buigen met je hoofd en een handdoek erover, en best de ogen dicht houden, goed inademen
en bij zoveel slijm toch eens naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het al eerder genoemd hier:
Heftig middel, werkt super, kan geen kwaad en heb de tip van een KNO arts gehad. Zit 1 nadeel aan, het prikt als de ziekte voor een paar seconden.

En het middel is: Citroensap. Enkele druppeltjes op de rus van de hand en deze krachtig opsnuiven. Geloof me, het loopt met bakken jouw neus uit. Echter je moet de heftige prikkeling wel even aan durven. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citroensap is een uitstekende slijmoplosser. Ik durfde het niet aan om die tip te geven maar als een KNO-arts dat wel durft is het zeker de moeite van het proberen waard. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik wel een beetje eng als ik eerlijk ben.....
Zwemmen, stomen, douchen zorgen er meestal wel voor dat het slijm oplost. Er zijn wel chemische slijmoplossers, maar die bereiken het slijm meestal niet. Het snelst is om in een kleine ongeventileerde doucheruimte een uur (warm) te douchen en de straal ook regelmatig op je gezicht te zetten. Neusdruppels kunnen je slijmvliezen nog wat laten slinken voor het douchen.